Szok po transakcji piwnych gigantów?

W wyniku przejęcia SABMillera przez konkurencyjny koncern piwowarski AB In Bev dojdzie do gwałtownego zderzenia odmiennych kultur korporacyjnych, wieszczą eksperci.

Publikacja: 13.10.2015 13:37

Szok po transakcji piwnych gigantów?

Foto: Bloomberg

AB In Bev, właściciel takich m. in. marek jak Bud Light , Busch czyRolling Rock ma reputację sknery i znany jest z bezwzględnej walki z kosztami w firmach, które kupuje. Carlos Brito, jego prezes kiedyś zdradził, że nie lubi, kiedy pracownicy się bawią.

W SABMillerze , który ma w ofercie takie marki piw jak Kozel, Foster, Blue Moon, Peroni, Griolsch, Urquell, czy też Tyskie, Lech i Żubr transakcja może wywołać szok.

Pracujący w jego londyńskiej kwaterze w dzielnicy Mayfair otrzymują upusty w restauracjach a pięciogwiazdkowy hotel Four Seasons jest ulubionym azylem kadry SABMillera. Piwo w firmowym barze jest gratis.

AB InBev ma bogate doświadczenia w dyscyplinowaniu firm o względnie swobodnej kulturze korporacyjnej. W Anheuser Busch skończyła się era darmowego piwa.

Ale są i znacznie poważniejsze różnice, które mogą wywołać exodus menedżerów SABMillera nie chcących pracować pod czujnym okiem Brito, co może skomplikować integrację obu piwnych kolosów.

- To przejęcie może spowodować taką sytuację z jakimi mieliśmy do czynienia podczas poprzednich transakcji, kiedy potężnie cieli koszty - ostrzega Robert Jan Vos, analityk ABN Amro. - To bezkompromisowa kultura, trudna i bardzo konkurencyjna wewnętrznie - dodaje ekspert.

Według rzecznika SABMillera takie korzyści jak subsydiowane obiady i darmowe piwo sprzyjają osiąganiu takiego celu firmy jakim jest kultywowanie wypoczynku i towarzyskości. Z kolei rzecznik AB In Bev zwrócił uwagę, że obie korporacje mają wiele wspólnych wartości i menedżerowie SABMillera odegrają ważną rolę w połączonej firmie.

Brito często wychwala cnotę skromności obowiązującą w korporacji, która zbudował poprzez przejęcia. - Jeśli facet kupujący moją Stellę Artois płaci premię w stosunku do mojego Budweisera to czego oczekuje, że uczynię w tymi pieniędzmi?- rzucił podczas wykładu w szkole biznesowej Uniwersytetu Stanford. Czy konsumenci byliby dumni gdyby miał luksusowe biura, odrzutowce i pięciodaniowe posiłki w hotelu Four Seasons podczas podróży służbowych?

W przeszłości Brito mawiał, że jest zadowolony, kiedy ktoś decyduje się odejść gdyż nie odpowiadają mu obowiązujące rygory. Takich menedżerów zastępował głodnymi sukcesu absolwentami studiów MBA.

Jego podejście jest zakorzenione w praktykach obowiązujących w spółkach kupionych przez 3G Capital, wehikuł inwestycyjny stworzony przez brazylijskich inwestorów kontrolujących AB In Bev. Budżety tworzy się tam od zera i każdy koszt trzeba dobrze uzasadnić.

AB In Bev, właściciel takich m. in. marek jak Bud Light , Busch czyRolling Rock ma reputację sknery i znany jest z bezwzględnej walki z kosztami w firmach, które kupuje. Carlos Brito, jego prezes kiedyś zdradził, że nie lubi, kiedy pracownicy się bawią.

W SABMillerze , który ma w ofercie takie marki piw jak Kozel, Foster, Blue Moon, Peroni, Griolsch, Urquell, czy też Tyskie, Lech i Żubr transakcja może wywołać szok.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Ukraińska zbrojeniówka zaraz wystrzeli. W czasie wojny zdołano zbudować potęgę
Biznes
Cła na chińskie auta elektryczne, firmy przygniatane podatkami, Zygmunt Solorz odsuwa dzieci od swoich firm
Biznes
Firmy przygniatane podatkami. Miniony rok okazał się szczególnie dotkliwy
Biznes
Orlen i KGHM złożyły do prokuratury po kilka zawiadomień