Wielton będzie musiał zrewidować swoją strategię

Nie minął rok od ogłoszenia nowej strategii grupy na lata 2023–2027, a w obliczu znaczącego pogorszenia sytuacji rynkowej wymaga ona już aktualizacji.

Publikacja: 15.10.2024 05:30

Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton

Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton

Foto: Wielton

Kryzys w branży przewozowej w Europie wywołał ostre cięcia w inwestycjach firm transportowych, co spowodowało załamanie popytu na rynku naczep i przyczep, uderzając m.in. w Grupę Wielton, trzeciego największego producenta w Europie. Do tego nasiliła się presja cenowa ze strony konkurentów. Nie pomagał też silny złoty. W takich warunkach realizacja ambitnych celów zawartych w strategii Wieltonu, ogłoszonej przed niespełna rokiem, stanęła pod dużym znakiem zapytania.

Plany do poprawki

Zarząd zakładał do 2027 roku podwojenie (względem 2022 r.) sprzedaży wolumenowej do ok. 45 tys. sztuk i przychodów do blisko 1,5 mld euro z uwzględnieniem fuzji i przejęć. Równocześnie rentowność EBITDA miała wzrosnąć do 8 proc. Rezultaty wypracowane za I półrocze 2024 roku raczej nie pozostawiają złudzeń odnośnie do realizacji założonych celów. Schody zaczęły się już w końcówce 2023 r., choć w wynikach całorocznych spadek sprzedaży był jeszcze stosunkowo niewielki. W tym roku wraz z załamaniem się popytu spadki przyspieszyły. W I połowie 2024 r. Wielton w skali całej grupy znalazł nabywców jedynie na niespełna 8 tys. szt. przyczep, naczep i zabudów, co oznacza spadek rok do roku o blisko 27 proc. Z kolei przychody skurczyły się o ponad 33 proc. Natomiast marża EBITDA w II kwartale br. obniżyła się do 1,9 proc. z 6,4 proc. w analogicznym kwartale 2023 r.

Czytaj więcej

Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce

– Ze względu na bieżącą sytuację rynkową Grupa Wielton przygotowuje aktualizację celów strategii i planuje wydłużyć okres jej realizacji. Analiza zakończy się w przyszłym roku, tak abyśmy byli w stanie realnie ocenić wpływ aktualnej sytuacji na nasze spółki w grupie – wyjaśnia Tomasz Śniatała, członek zarządu Wieltonu ds. finansowych.

Jednocześnie już po wrześniowej publikacji wyników za I półrocze zarząd sygnalizował, że w bieżącym półroczu nie należy spodziewać się poprawy. Odbicie popytu jest oczekiwane dopiero w I półroczu 2025 r. W efekcie grupa musiała zacząć szukać oszczędności, co oznaczało redukcję zatrudnienia w spółkach grupy oraz cięcia wydatków na ten rok z planowanych 130 mln zł do ok. 70 mln zł.

Rozmowy z bankami

Jednym z priorytetów Wieltonu jest zapewnienie kapitału obrotowego grupy na poziomie, który pozwoliłby na optymalizację kosztów produkcji przy utrzymaniu pełnej dostępności produktów. Spółka niedawno ustanowiła program emisji obligacji na maksymalnie 80 mln zł, w ramach którego wyemitowano już papiery o wartości 20 mln zł. Jednocześnie prowadzone są rozmowy z bankami w sprawie dodatkowego finansowania. Czy pod uwagę jest brana także emisja akcji? – Spółka rozważała i rozważa wiele opcji. O rezultatach prowadzonych analiz i rozmów będziemy informowali na bieżąco – skwitował Śniatała.

Czytaj więcej

Rolnicy kupują mniej nowych ciągników. Liderem New Holland

Na koniec I półrocza 2024 r. wskaźnik długu netto do EBITDA grupy podniósł się do poziomu 4,49 z 2,21 rok wcześniej.

Trudna sytuacja Wieltonu nie pozostała bez wpływu na kurs. Tylko od początku br. roku akcje spółki zniżkowały o ponad jedną trzecią i są aktualnie wyceniane niemal najniżej od blisko dwóch lat.

Kryzys w branży przewozowej w Europie wywołał ostre cięcia w inwestycjach firm transportowych, co spowodowało załamanie popytu na rynku naczep i przyczep, uderzając m.in. w Grupę Wielton, trzeciego największego producenta w Europie. Do tego nasiliła się presja cenowa ze strony konkurentów. Nie pomagał też silny złoty. W takich warunkach realizacja ambitnych celów zawartych w strategii Wieltonu, ogłoszonej przed niespełna rokiem, stanęła pod dużym znakiem zapytania.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wygrana Donalda Trumpa. Amerykańska zbrojeniówka zaciera ręce… jeszcze mocniej
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Trudna sytuacja polskiej branży transportowej
Biznes
Maciej Miłosz: Państwowa zbrojeniówka potrzebuje szefa
Biznes
Streaming rośnie, tylko artyści nie zyskują. Będą tantiemy od AI?
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Biznes
Hit dla turystów. Zapuszkowane powietrze znad jeziora Como
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni