Taki odbiegający od powszechnej narracji obraz podejścia polskich firm do sztucznej inteligencji (AI) maluje raport ID Logistics z badań przeprowadzonych na kilkuset polskich firmach, głównie z branży handlowej, FMCG oraz mody i urody.
AI niekoniecznie dla polskich firm
Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania AI wdraża zaledwie co czwarta. Zdaniem ankietowanych główną korzyścią wynikającą z wdrożeń sztucznej inteligencji jest optymalizacja procesów, jednak zdecydowanie największą barierą pozostają wysokie koszty.
– Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych – mówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce. – Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm – dodaje.
Czytaj więcej
Linie Nazca, ogromne rysunki na dnie pustyni przedstawiające zwierzęta, rośliny i wyimaginowane istoty, fascynują naukowców od dziesięcioleci. W ich odkrywaniu pomaga teraz sztuczna inteligencja.
54 proc. firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają, ale najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja – wymieniło ją 52 proc. Z kolei na sztuczną inteligencję wskazało tylko 34 proc. Z badania ID Logistics wynika także, że tylko 21 proc. firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych na tej technologii.