Reklama

Firmy mniej się boją cen prądu, ale nie brak im innych obaw

Energia i jej koszty to najpoważniejsze zmartwienie przedsiębiorców, ale w ciągu roku liczba zaniepokojonych zwyżkami cen mocno spadła.

Publikacja: 31.10.2023 03:00

Firmy mniej się boją cen prądu, ale nie brak im innych obaw

Foto: Adobe Stock

Obecnie takie obawy wymienia 40,5 proc. badanych, a jeszcze przed rokiem było to 60 proc. – wynika z badania wywiadowni Dun & Bradstreet, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W Europie wysokich kosztów energii najbardziej obawiają się przedsiębiorcy z Niemiec, gdzie wskazało je 44,3 proc. ankietowanych, oraz Austrii (43 proc.) czy Francji (40 proc.).

Raport podaje, że w Polsce nadal, pomimo wyraźnej tendencji spadkowej, obawy firm są podobne jak przed rokiem. Poza drożejącą energią firmy wskazują na ogólny wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, co wymieniło 34 proc., czy cięcia wydatków wraz z rosnącą presją budżetową (z taką samą liczbą wskazań).

Dodatkowo 30 proc. wskazuje na ich zdaniem zbyt wysokie podatki, 20 proc. na słabnący popyt konsumentów, 14 proc. poważnie obawia się o utrzymanie ciągłości produkcji i łańcuchów dostaw, a po 9 proc. za największe zagrożenie dla przetrwania ich firmy uznaje braki kadrowe, rosnącą biurokrację i niejasne prawo oraz brak dostępu do rzetelnej informacji.

Czytaj więcej

Rafał Gawin, prezes URE: Ceny energii elektrycznej znów mogą wymagać schłodzenia
Reklama
Reklama

– Budowanie odporności przedsiębiorstwa na zmieniające się warunki rynkowe wykracza dużo dalej niż samo przetrwanie firmy w trudnych czasach – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet Poland. – W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie koniecznością jest podejmowanie decyzji w oparciu o dane – dodaje.

Zaskakiwać może niewielki odsetek firm zaniepokojonych niskim popytem, ponieważ inne dane wskazują wyraźnie, iż to jedno z większych wyzwań dla biznesu w obecnych realiach wysokiej inflacji.

Consumer Panel Services GfK podaje, że w sierpniu 2023 r. ponad 80 proc. polskich konsumentów uznawało się za „dotkniętych kryzysem” lub „zaniepokojonych sytuacją” pod względem finansowym, a 86 proc. deklarowało działania oszczędnościowe.

– Polscy przedsiębiorcy od miesięcy funkcjonują w trudnym otoczeniu rynkowym i w warunkach dużej niepewności. To przekłada się na raczej negatywne nastroje i mniejszą skłonność do inwestycji – mówi Maciej Kraus, partner Movens Capital. – Dodatkowo brak rzetelnych prognoz, brak przewidywalności i stabilności gospodarczej utrudnia planowanie dalszej działalności, estymację rentowności, płynności i podejmowanie na tej podstawie świadomych decyzji biznesowych – dodaje.

W ujęciu branżowym wyniki są także zróżnicowane, co druga firma handlowa boi się choćby o koszty. Ponad 40 proc. z nich wskazuje także na obawy związane ze wzrostem podatków i cięciem kosztów w efekcie presji budżetowej.

– Branża ma za sobą niesłychanie trudny rok i wciąż musi się zmagać z wielkimi wyzwaniami, jak wzrost szeregu kosztów działalności czy surowców spożywczych, po pracownicze czy obciążenia fiskalne – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Reklama
Reklama

W ujęciu światowym 34 proc. ankietowanych z całego świata uznało rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej za główne zagrożenie dla ich firm. Z tym stwierdzeniem zgodziło się aż 48 proc. przedsiębiorców handlu detalicznego i 44 proc. zarządzających firmami HoReCa oraz transportu. Co niepokoi najbardziej, aż 12 proc. ankietowanych przyznało, że ze względu na wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej mogą nie przetrwać kolejnego roku.

Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Jak amerykański rząd przejmuje udziały w strategicznych spółkach
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama