Kapsch zgarnie od kierowców więcej opłat z płatnych dróg

Firma Kapsch Telematic Services, operator elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL, przejęła zarządzanie manualnym poborem myta na autostradzie A4.

Publikacja: 17.02.2016 19:22

Kapsch zgarnie od kierowców więcej opłat z płatnych dróg

Foto: materiały prasowe

Do tej pory zajmowała się tym spółka Egis Road Operation Polska. W rezultacie Kapsch stał się największym operatorem systemów poboru opłat drogowych w Polsce.

Umowa podpisana z Egis to już drugie udane przejęcie dokonane przez Kapscha. W listopadzie 2014 roku firma objęła nadzór nad manualnym poborem opłat na autostradzie A2, za który wcześniej odpowiedziany był Intertoll Polska. Teraz Kapsch zarządza 261 kilometrami dróg objętych manualnym poborem co oznacza, że pod jego kontrolą znajduje się przeszło jedna trzecia wszystkich dróg w Polsce, na których za przejazd płaci się na bramkach.

- Proces przejęcia przebiegł szybko i sprawnie, w sposób niezauważalny dla użytkowników dróg – powiedział Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.

Wszystkie zarządzane przez Kapscha pasy do płatności manualnej są wyposażone w urządzenia nadawczo-odbiorcze. Dzięki temu można obsługiwać zarówno kierowców płacących w sposób tradycyjny, jak i rosnącą liczbę osób korzystających z płatności elektronicznej w ramach systemu viaTOLL.

W Polsce obowiązują teraz dwa systemy poboru opłat: manualny dla kierowców samochodów do 3,5 tony oraz wprowadzony w lipcu 2011 roku system elektroniczny viaTOLL, obowiązkowy dla ciężarówek. W tym drugim funkcjonuje od czerwca 2012 roku usługa viaAUTO, poprzez którą kierowcy samochodów osobowych mogą płacić za przejazd płatnymi odcinkami autostrad państwowych.

– Z naszych analiz wynika, że z płatności elektronicznej korzysta coraz większa liczba kierowców osobówek. Tylko w ubiegłym roku rozprowadziliśmy wśród nich ponad 18 tys. urządzeń pokładowych – mówi Cywiński.

W 2015 roku wpływy viaToll wyniosły przeszło 1,55 mld zł. To 9,3 proc. więcej niż w roku 2014. Wzrost wynika zarówno z powiększenia sieci płatnych dróg jak i większej liczby pojazdów. Od początku uruchomienia systemu w połowie 2011 roku viaToll zarobił już prawie 5,5 miliarda złotych. Pobór opłat obowiązuje na 3152 kilometrach dróg krajowych. Pieniądze z systemu odprowadzane są do Krajowego Funduszu Drogowego i finansują rozbudowę drogowej infrastruktury. W momencie uruchamiania viaToll w lipcu 2011 roku w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 tys. pojazdów. Obecnie jest 523 tys. umów i nieco ponad 923 tys. pojazdów.

Ostatnie rozszerzenie systemu miało miejsce na początku lipca: dziewięć odcinków włączone wcześniej do ruchu na ośmiu trasach w różnych częściach kraju liczyło 251 kilometrów. Prawdopodobnie pod koniec 2018 roku viaToll może zostać zastąpiony przez nowy system poboru opłat, który obejmie także koncesyjne odcinki autostrad, gdzie opłaty pobierane są przez koncesjonariuszy.

Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?
Biznes
Zygmunt Solorz przegrywa ze swoimi dziećmi. Chodzi o majątek. Co to oznacza?