Dwie czerwone lampki stanu zdrowia światowych firm

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono: gigant żeglugowy Maersk podał o spadku popytu na transport kontenerami, a firma od reklam WPP stwierdziła, że jej klienci z sektora technologii w USA ograniczają wydatki na marketing.

Publikacja: 06.08.2023 09:42

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono

Foto: Bloomberg

Duński armator AP Moller-Maersk obniżył swe oszacowanie tegorocznego handlu kontenerowego, bo firmy zmniejszają zapasy, a wyższe stopy procentowe i ryzyko recesji w Europie i USA hamują globalny wzrost gospodarczy. Ten jeden z największych na świecie armatorów w transporcie kontenerowym spodziewa się, że ten transport zmaleje o 4 proc. Wcześniej spodziewał się spadku najwyżej o 2,5 proc. Maersk kontroluje jedną szóstą handlu kontenerowego na świecie, przewozi towary dla detalistów i dla dużych firm, m.in. dla Walmarta, Nike i Unilevera.

WPP to z kolei największa na świecie grupa reklamowa. Ogłosiła, że klienci z firm technologicznych w USA zmniejszyli wydatki w II kwartale, co dla prezesa Marka Reada było zaskoczeniem. — Wydatki nabiorą tempa po pewnym czasie, ale myślę, że będziemy podenerwowani do końca roku, bo nie możemy się zorientować, kiedy do tego dojdzie — powiedział Reuterowi.

Czytaj więcej

Słabnąca gospodarka. Niemcy „chorym człowiekiem Europy”?

Mniejsze wydatki skłoniły WPP, by pójść za przykładem konkurencyjnej firmy Interpublic — która w lipcu również wytknęła klientom technologicznym cięcie budżetów na marketing — i obniżyła prognozę wzrostu w tym roku do 1,5-3 proc. z 3,5 proc. Zupełnie inaczej było w lutym, kiedy WPP, właścicielka takich agencji jak Ogilvy, Grey and GroupM przewidywała, że jej klienci będą wydawać na marketing przez cały okres mniejszego tempa, aby napędzać sprzedaż i uzasadniać podwyżki cen.

Analitycy uważają, że najnowsze wiadomości świadczą o tym, iż firmy stały się bardziej ostrożne, bo mają do czynienia z wyższymi kosztami kredytów, a konsumenci też ograniczają swe budżety, bo rosną koszty utrzymania. Wydatki na marketing są często zmniejszane jako pierwsze, gdy firmy obawiają się o swe zasoby gotówki. — Korporacje zajmują wyczekującą postawę, gdy idzie o szastanie gotówką i rezygnowanie z marży w czasie, gdy bardzo trudno określić popyt — stwierdziła Sophie Lund-Yates, analityk rynku akcji w Hargreaves Lansdown.

Czytaj więcej

Nowe prognozy MFW: spowolnienie na świecie będzie płytsze, lepiej w USA

Apple już ostrzegł, że jego obroty zmaleją czwarty kolejny kwartał, Amazon wypadł lepiej, podał o większych obrotach i zysku od oczekiwań na Wall Street. Globalne firmy, od Unilevera po Nissana i Caterpillara uprzedziły, że będą mieć gorsze wyniki w Chinach, którym trudno wrócić do dawnego tempa wzrostu. MFW też spodziewa się mniejszego wzrostu na świecie — 3 proc. w tym i w następnym roku.

Grupa kurierska DHL, jedna z największych na świecie, stwierdziła podobnie jak Maersk, że w I półroczu wielkość przesyłek lotniczych zmalała o 16 proc., a morskich o 7,1 proc., zwłaszcza na szlakach między Chinami i największymi partnerami handlowymi — USA i Europą. — Nie wiem, czy mieliśmy już do czynienia z tak szybkim i trwającym tak długo spadkiem popytu na przewozy bez towarzyszącej temu recesji — przyznał David Jackson, prezes firmy logistycznej Knight-Swift przedstawiając w lipcu jej wyniki.

Duński armator AP Moller-Maersk obniżył swe oszacowanie tegorocznego handlu kontenerowego, bo firmy zmniejszają zapasy, a wyższe stopy procentowe i ryzyko recesji w Europie i USA hamują globalny wzrost gospodarczy. Ten jeden z największych na świecie armatorów w transporcie kontenerowym spodziewa się, że ten transport zmaleje o 4 proc. Wcześniej spodziewał się spadku najwyżej o 2,5 proc. Maersk kontroluje jedną szóstą handlu kontenerowego na świecie, przewozi towary dla detalistów i dla dużych firm, m.in. dla Walmarta, Nike i Unilevera.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Nvidia jest już większa niż cały niemiecki rynek akcji
Biznes
Czeski miliarder przejmuje słynną brytyjską pocztę. Niepokój na Wyspach
Materiał Partnera
Ścieżką SMART do innowacji. Fundusze Europejskie dla dużych przedsiębiorstw
Biznes
Koniec najgorszego okresu dla start-upów? Zapowiada się ożywienie
Biznes
Asseco zapowiada, że cały rok będzie dobry
Materiał partnera
Konsumenci i technologie – to dziś wyzwania handlu