Dwie czerwone lampki stanu zdrowia światowych firm

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono: gigant żeglugowy Maersk podał o spadku popytu na transport kontenerami, a firma od reklam WPP stwierdziła, że jej klienci z sektora technologii w USA ograniczają wydatki na marketing.

Publikacja: 06.08.2023 09:42

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono

Dwa wskaźniki kondycji firm i warunków ich działania zapaliły się na czerwono

Foto: Bloomberg

Duński armator AP Moller-Maersk obniżył swe oszacowanie tegorocznego handlu kontenerowego, bo firmy zmniejszają zapasy, a wyższe stopy procentowe i ryzyko recesji w Europie i USA hamują globalny wzrost gospodarczy. Ten jeden z największych na świecie armatorów w transporcie kontenerowym spodziewa się, że ten transport zmaleje o 4 proc. Wcześniej spodziewał się spadku najwyżej o 2,5 proc. Maersk kontroluje jedną szóstą handlu kontenerowego na świecie, przewozi towary dla detalistów i dla dużych firm, m.in. dla Walmarta, Nike i Unilevera.

WPP to z kolei największa na świecie grupa reklamowa. Ogłosiła, że klienci z firm technologicznych w USA zmniejszyli wydatki w II kwartale, co dla prezesa Marka Reada było zaskoczeniem. — Wydatki nabiorą tempa po pewnym czasie, ale myślę, że będziemy podenerwowani do końca roku, bo nie możemy się zorientować, kiedy do tego dojdzie — powiedział Reuterowi.

Czytaj więcej

Słabnąca gospodarka. Niemcy „chorym człowiekiem Europy”?

Mniejsze wydatki skłoniły WPP, by pójść za przykładem konkurencyjnej firmy Interpublic — która w lipcu również wytknęła klientom technologicznym cięcie budżetów na marketing — i obniżyła prognozę wzrostu w tym roku do 1,5-3 proc. z 3,5 proc. Zupełnie inaczej było w lutym, kiedy WPP, właścicielka takich agencji jak Ogilvy, Grey and GroupM przewidywała, że jej klienci będą wydawać na marketing przez cały okres mniejszego tempa, aby napędzać sprzedaż i uzasadniać podwyżki cen.

Analitycy uważają, że najnowsze wiadomości świadczą o tym, iż firmy stały się bardziej ostrożne, bo mają do czynienia z wyższymi kosztami kredytów, a konsumenci też ograniczają swe budżety, bo rosną koszty utrzymania. Wydatki na marketing są często zmniejszane jako pierwsze, gdy firmy obawiają się o swe zasoby gotówki. — Korporacje zajmują wyczekującą postawę, gdy idzie o szastanie gotówką i rezygnowanie z marży w czasie, gdy bardzo trudno określić popyt — stwierdziła Sophie Lund-Yates, analityk rynku akcji w Hargreaves Lansdown.

Czytaj więcej

Nowe prognozy MFW: spowolnienie na świecie będzie płytsze, lepiej w USA

Apple już ostrzegł, że jego obroty zmaleją czwarty kolejny kwartał, Amazon wypadł lepiej, podał o większych obrotach i zysku od oczekiwań na Wall Street. Globalne firmy, od Unilevera po Nissana i Caterpillara uprzedziły, że będą mieć gorsze wyniki w Chinach, którym trudno wrócić do dawnego tempa wzrostu. MFW też spodziewa się mniejszego wzrostu na świecie — 3 proc. w tym i w następnym roku.

Grupa kurierska DHL, jedna z największych na świecie, stwierdziła podobnie jak Maersk, że w I półroczu wielkość przesyłek lotniczych zmalała o 16 proc., a morskich o 7,1 proc., zwłaszcza na szlakach między Chinami i największymi partnerami handlowymi — USA i Europą. — Nie wiem, czy mieliśmy już do czynienia z tak szybkim i trwającym tak długo spadkiem popytu na przewozy bez towarzyszącej temu recesji — przyznał David Jackson, prezes firmy logistycznej Knight-Swift przedstawiając w lipcu jej wyniki.

Duński armator AP Moller-Maersk obniżył swe oszacowanie tegorocznego handlu kontenerowego, bo firmy zmniejszają zapasy, a wyższe stopy procentowe i ryzyko recesji w Europie i USA hamują globalny wzrost gospodarczy. Ten jeden z największych na świecie armatorów w transporcie kontenerowym spodziewa się, że ten transport zmaleje o 4 proc. Wcześniej spodziewał się spadku najwyżej o 2,5 proc. Maersk kontroluje jedną szóstą handlu kontenerowego na świecie, przewozi towary dla detalistów i dla dużych firm, m.in. dla Walmarta, Nike i Unilevera.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder