W polskich szkołach przybędzie liderów. Menedżerowie pomogą dyrektorom

Chociaż uczniowie mają już wakacje, dla prawie 40 dyrektorów szkół z całej Polski rozpoczął się okres intensywnej pracy nad rozwojem przywództwa.

Publikacja: 28.06.2023 13:49

W polskich szkołach przybędzie liderów. Menedżerowie pomogą dyrektorom

Foto: Adobe Stock

Co najmniej przez sześć miesięcy - do grudnia tego roku, 38 par mentoringowych złożonych z dyrektorów szkół i przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej polskiego biznesu, będzie ze sobą współpracować w ramach XIV już edycji Akademii Przywództwa Liderów Oświaty Instytutu Humanites (APLO), której patronem medialnym jest „Rzeczpospolita”.

- Proces mentoringu skoncentrowany na konkretnym celu, wyzwaniu przed którym stoi dany dyrektor, jest częścią całorocznego, intensywnego programu APLO - wyjaśnia Zofia Dzik, założycielka i prezeska Instytutu Humanites i Akademii Przywództwa Liderów Oświaty. Ma ona zmieniać polską oświatę - tak, by mogła dostosować się do rewolucji technologicznej i lepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości.

Słabo opłacani nauczyciele, przeciążeni uczniowie

Zdaniem szefowej Instytutu Humanites, kluczem do tych zmian są dyrektorzy, którzy często są sprowadzani do roli administratorów.

Czytaj więcej

Przemysław Czarnek krytycznie o „Szkole w Chmurze”. Mówił o „patologii”

- Szkoła, jaka jest, każdy widzi. Słabo opłacana, mająca poczucie niedocenienia kadra nauczycielska z jednej strony, przeciążeni uczniowie, którzy żyją pod presją kolejnych egzaminów – z drugiej, z trzeciej otoczenie szkoły: rodzice, samorząd, kuratorium. A nad tym wszystkim – dyrektor, balansujący pomiędzy niejednokrotnie niespójnymi oczekiwaniami różnych grup interesariuszy - przypomina Zofia Dzik.

Z tej diagnozy wziął się pomysł na powołaną kilkanaście lat temu Akademię Przywództwa Liderów Oświaty – pierwszy w Polsce program rozwoju przywództwa dla osób zarządzających w oświacie.

Program APLO ma pomóc wzmocnić pozycję dyrektora szkoły zmieniając jego rolę z administratora na lidera szkoły, który zaangażuje uczniów, rodziców, nauczycieli i całe otoczenie szkoły wokół jednego celu - wielowymiarowego rozwoju młodego człowieka - pod względem wiedzy, postaw i kompetencji.

500 menedżerów dzieli się swoim doświadczeniem

Dyrektorów placówek oświatowych wspierają w tej zmianie roli doświadczeni menedżerowie firm. Według danych APLO, w jej program jest zaangażowanych blisko 500 menedżerów firm i przedsiębiorców, które dzielą się swoim doświadczeniem z zarządzania biznesem i wypracowanymi tam metodami motywowania pracowników, rozwiązywania konfliktów, prowadzenia projektów inwestycyjnych czy zarządzania zmianą. 

- Wpływ społeczny programu to już ponad 700 absolwentów APLO - dyrektorów wszystkich typów placówek oświatowych - publicznych, prywatnych i społecznych i ponad 1,5 miliona dzieci i młodzieży uczących się w placówkach zarządzanych przez absolwentów programu – podkreśla Zofia Dzik.

Co najmniej przez sześć miesięcy - do grudnia tego roku, 38 par mentoringowych złożonych z dyrektorów szkół i przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej polskiego biznesu, będzie ze sobą współpracować w ramach XIV już edycji Akademii Przywództwa Liderów Oświaty Instytutu Humanites (APLO), której patronem medialnym jest „Rzeczpospolita”.

- Proces mentoringu skoncentrowany na konkretnym celu, wyzwaniu przed którym stoi dany dyrektor, jest częścią całorocznego, intensywnego programu APLO - wyjaśnia Zofia Dzik, założycielka i prezeska Instytutu Humanites i Akademii Przywództwa Liderów Oświaty. Ma ona zmieniać polską oświatę - tak, by mogła dostosować się do rewolucji technologicznej i lepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
CVC inwestuje w Comarch. Co to oznacza dla giełdy i branży IT?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Biznes
Senator z Ohio łączy Donalda Trumpa z Doliną Krzemową
Materiał partnera
Chcemy poprawiać dobrostan pracowników
Materiał Partnera
NIS2 a praktyczna poprawa bezpieczeństwa ICT/OT
Biznes
Przewodniczący EKES: Obok Zielonego Ładu Europa potrzebuje ładu przemysłowego