W polskich szkołach przybędzie liderów. Menedżerowie pomogą dyrektorom

Chociaż uczniowie mają już wakacje, dla prawie 40 dyrektorów szkół z całej Polski rozpoczął się okres intensywnej pracy nad rozwojem przywództwa.

Publikacja: 28.06.2023 13:49

W polskich szkołach przybędzie liderów. Menedżerowie pomogą dyrektorom

Foto: Adobe Stock

Co najmniej przez sześć miesięcy - do grudnia tego roku, 38 par mentoringowych złożonych z dyrektorów szkół i przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej polskiego biznesu, będzie ze sobą współpracować w ramach XIV już edycji Akademii Przywództwa Liderów Oświaty Instytutu Humanites (APLO), której patronem medialnym jest „Rzeczpospolita”.

- Proces mentoringu skoncentrowany na konkretnym celu, wyzwaniu przed którym stoi dany dyrektor, jest częścią całorocznego, intensywnego programu APLO - wyjaśnia Zofia Dzik, założycielka i prezeska Instytutu Humanites i Akademii Przywództwa Liderów Oświaty. Ma ona zmieniać polską oświatę - tak, by mogła dostosować się do rewolucji technologicznej i lepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości.

Słabo opłacani nauczyciele, przeciążeni uczniowie

Zdaniem szefowej Instytutu Humanites, kluczem do tych zmian są dyrektorzy, którzy często są sprowadzani do roli administratorów.

Czytaj więcej

Przemysław Czarnek krytycznie o „Szkole w Chmurze”. Mówił o „patologii”

- Szkoła, jaka jest, każdy widzi. Słabo opłacana, mająca poczucie niedocenienia kadra nauczycielska z jednej strony, przeciążeni uczniowie, którzy żyją pod presją kolejnych egzaminów – z drugiej, z trzeciej otoczenie szkoły: rodzice, samorząd, kuratorium. A nad tym wszystkim – dyrektor, balansujący pomiędzy niejednokrotnie niespójnymi oczekiwaniami różnych grup interesariuszy - przypomina Zofia Dzik.

Z tej diagnozy wziął się pomysł na powołaną kilkanaście lat temu Akademię Przywództwa Liderów Oświaty – pierwszy w Polsce program rozwoju przywództwa dla osób zarządzających w oświacie.

Program APLO ma pomóc wzmocnić pozycję dyrektora szkoły zmieniając jego rolę z administratora na lidera szkoły, który zaangażuje uczniów, rodziców, nauczycieli i całe otoczenie szkoły wokół jednego celu - wielowymiarowego rozwoju młodego człowieka - pod względem wiedzy, postaw i kompetencji.

500 menedżerów dzieli się swoim doświadczeniem

Dyrektorów placówek oświatowych wspierają w tej zmianie roli doświadczeni menedżerowie firm. Według danych APLO, w jej program jest zaangażowanych blisko 500 menedżerów firm i przedsiębiorców, które dzielą się swoim doświadczeniem z zarządzania biznesem i wypracowanymi tam metodami motywowania pracowników, rozwiązywania konfliktów, prowadzenia projektów inwestycyjnych czy zarządzania zmianą. 

- Wpływ społeczny programu to już ponad 700 absolwentów APLO - dyrektorów wszystkich typów placówek oświatowych - publicznych, prywatnych i społecznych i ponad 1,5 miliona dzieci i młodzieży uczących się w placówkach zarządzanych przez absolwentów programu – podkreśla Zofia Dzik.

Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Biznes
Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił