Gdzie jest Polska na mapie globalnej motoryzacji?
Andrew Padovano: Choć Polska zawsze kojarzyła się z przemysłem motoryzacyjnym, dziś, w efekcie wielu wydarzeń o globalnym zasięgu oraz dzięki inwestycjom tutaj, jest znacznie ważniejsza dla tej branży niż kiedykolwiek w przeszłości.
Enrico Prato: Akumulatory, samochody elektryczne, zaawansowana inżynieria, oprogramowanie – Polska oferuje wszystkie te rozwiązania, ponieważ ma świetny system uniwersytecki i młodych ludzi zorientowanych na technologię. Przemysł motoryzacyjny potrzebuje tych umiejętności. Nie chodzi już o gięcie metalu i niedrogich pracowników fizycznych, dziś chodzi o tworzenie technologii. Polska jest do tego bardzo dobrze przygotowana.
Raport McKinseya zapowiada, że motoryzacja przejdzie w ciągu najbliższej dekady największą przemianę od czasu powstania branży.
EP: Z pewnością jest to największa zmiana w perspektywie kilku ostatnich dekad. Zmienia się sposób, w jaki ludzie używają i doświadczają pojazdów. Jeszcze kilka lat temu debatowano, czy silnik spalinowy będzie dominował, dziś elektryfikacja stała się rzeczywistością, przejście na napęd elektryczny jest nieodwracalne. Technologie cyfrowe całkowicie zmieniają sposób, w jaki ludzie korzystają i doświadczają samochodu. Pasażerowie w samochodzie mogą oglądać telewizję, filmy. Zmienia się doświadczenie użytkownika i jego interakcja z maszyną, jaką jest samochód. Wiele technologii ma zwiększać bezpieczeństwa pojazdów, wspierają kierowcę, a ostatecznie zapewne zastąpią go w prowadzeniu pojazdu.