Sztuczna inteligencja zmusi biznes do inwestycji w IT

Mimo spowolnienia firmy nie tną wydatków na cyfryzację. To szansa dla podmiotów dostarczających takie narzędzia.

Publikacja: 19.06.2023 03:00

Sztuczna inteligencja zmusi biznes do inwestycji w IT

Foto: Adobe Stock

Do 2030 r. aż 70 proc. przedsiębiorstw na świecie będzie używać nowych technologii bazujących na sztucznej inteligencji, co wniesie do globalnej gospodarki 13 mld dol. dodatkowej wartości – prognozuje firma doradcza McKinsey & Company. Najwięcej zyskają firmy, które nowe technologie wdrożą najwcześniej. Natomiast maruderzy mogą nawet wypaść z rynku.

Inwestycje nie hamują

Na razie pod względem wykorzystania cyfrowych rozwiązań w biznesie Polska na tle innych krajów wypada słabo – wynika z rankingu DESI publikowanego przez Komisję Europejską. Za nami są tylko trzy kraje: Węgry, Bułgaria i Rumunia. Sytuacja jednak się poprawia, a polskie firmy są coraz bardziej świadome, że bez inwestycji w cyfryzację utracą konkurencyjność.

Dlatego mimo zawirowań makroekonomicznych i geopolitycznych nie rezygnują z inwestycji w nowe technologie – wynika z badania ABB Energy Insights 2023, przeprowadzonego wśród 250 prezesów i właścicieli średnich i dużych firm przemysłowych w Polsce.

Czytaj więcej

Świat oszalał na punkcie sztucznej inteligencji. Inwestorzy nie

Choć 96 proc. respondentów obawia się o swoją rentowność w wyniku rosnących cen energii, to w ciągu ostatniego roku blisko połowa firm nie zdecydowała się na żadne cięcia w zakresie cyfryzacji. 12 proc. zmniejszyło wydatki na technologie produkcji, a jeszcze mniej (7 proc.) na cyfryzację oraz badania i rozwój (też 7 proc.). Jakie mają plany? Redukcję wydatków na cyfryzację w okresie 3–5 lat zapowiada 8 proc. firm, a ograniczenie bądź wstrzymanie wydatków na R&D zaledwie 5 proc. ankietowanych.

– Na razie symptomów spowolnienia nie widać. W tym roku utrzymujemy tempo z 2022 r., co jest dobrym i nieco zaskakującym zwiastunem. Okazuje się, że rodzimy rynek kreuje duży popyt na cyfryzację. Musi dostosować się zarówno do rosnących wymagań zagranicznych kontrahentów, jak i unijnych dyrektyw – komentuje Radosław Dudzik, ekspert z ABB w Polsce.

AI w mainstreamie

Najwięcej emocji budzą rozwiązania bazujące na wspomnianej już sztucznej inteligencji. IDC szacuje, że globalne wydatki na rynku AI będą rosnąć co roku średnio o 25,5 proc. w latach 2022–2026, do 191 mld dol. w 2026 r. Motorem wzrostu ma być oprogramowanie bazujące na AI.

To szansa na zarobek dla dużych firm technologicznych, ale też mniejszych, rodzimych graczy. Swoją szansę dostrzegło tu m.in. Emplocity, zajmujące się zastosowaniem sztucznej inteligencji i automatyzacji w biznesie. Zamierza poszerzyć swoją ofertę.

– Kontynuując tworzenie zaawansowanych rozwiązań AI dla wymagających klientów korporacyjnych, widzimy duży potencjał w rozwoju produktu w formule SaaS (oprogramowanie jako usługa – red.) dla klientów indywidualnych, start-upów i małych firm –mówi Krzysztof Sobczak, prezes Emplocity. Dodaje, że platforma umożliwia tworzenie zaawansowanych botów bez kodowania z możliwością ich późniejszej monetyzacji.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja wyśle programistów na dodatkowe kursy

Prezes Emplocity ocenia, że sztuczna inteligencja wdarła się już do mainstreamu. – Kiedyś musieliśmy uświadamiać klientów, czym jest AI, a dzisiaj nie jest to konieczne – mówi.

Spodziewa się, że po zbudowaniu odpowiedniej skali spółka może stać się łakomym kąskiem dla zagranicznych partnerów, ale na to potrzeba czasu.

– Śledząc to, co dzieje się wokół AI w Dolinie Krzemowej, uważam, że gdybyśmy tam funkcjonowali, to nasza wartość byłaby wielokrotnie wyższa – podsumowuje.

Ważna jakość danych

Inwestycje w AI napędza ChatGPT. Coraz więcej firm technologicznych sięga po to narzędzie, integrując z nim swoje usługi. Przykładem może być segment voicebotów, automatyzujący działania w zakresie marketingu, obsługi klienta czy nawet rekrutacji. Według badań firmy Verint 90 proc. osób odbiera telefon od inteligentnych asystentów głosowych, a 70 proc. odpowiada na wszystkie pytania podczas rozmowy.

Niedawno o połączeniu sił swojego asystenta głosowego z ChatGPT informowała Apifonica. O pracach nad integracją swojej autorskiej platformy z ChatGPT informuje też należąca do grupy ING firma technologiczna SAIO.

– ChatGPT już niemal trafił pod strzechy, jednak wciąż mało mówi się o możliwościach wykorzystania go w obniżaniu kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw – podkreśla Przemysław Lewicki, prezes SAIO.

Dużym atutem technologii opartych na AI jest możliwość analizy potężnych zbiorów danych. Tę możliwość wykorzystują już handel i marketing (np. personalizacja ofert), nauka i medycyna (szukanie leków i diagnoz, analiza badań obrazowych), ale również sektor finansowy. Chris Pearce, dyrektor zarządzający CEIC z ISI Emerging Markets Group, podkreśla, że dzięki temu można dostrzec trendy, które w oficjalnych danych są jeszcze niewidoczne. To pozwala na szybszą reakcję i tworzenie prognoz w czasie rzeczywistym. Ale jest jeden warunek: sztuczna inteligencja musi być zasilana odpowiednimi danymi, i to właśnie w ostatnim czasie staje się kluczowym wyzwaniem.

Biznes
Grecja rozdaje pieniądze urlopowiczom, którzy stracili wakacje przez pożary
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Nowy pomysł Poczty Polskiej rozwścieczył pracowników. Myśleli, że to żart
Biznes
Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody
Biznes
Polski rynek pracy nie tylko dla Polaków
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes
Rząd Węgier zachęca biznes do współpracy z Rosją