Cyfryzacja polskich firm wreszcie przyspieszyła

Technologiczny dystans między unijnymi a amerykańskimi przedsiębiorstwami szybko się kurczy. Spora w tym zasługa polskich firm, które wyraźnie zintensyfikowały wdrażanie innowacji.

Publikacja: 25.05.2023 03:00

Cyfryzacja polskich firm wreszcie przyspieszyła

Foto: Adobe Stock

Rzeczpospolita

Zaawansowane technologie, jak robotyka, internet rzeczy, druk 3D czy drony, coraz częściej pojawiają się w działalności przedsiębiorstw nad Wisłą. O ile standardem zaczynają być takie rozwiązania jak chmura, systemy CRM czy chatboty, o tyle i w tych bardziej innowacyjnych segmentach nie mamy czego się wstydzić. Polskie firmy są już powyżej unijnej średniej w kontekście wykorzystania w biznesie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji czy analityki dużych zbiorów danych (Big Data) – wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), który „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza.

Z kolei sama UE szybko niweluje dystans technologiczny między firmami na Starym Kontynencie a tymi w USA. Od 2019 r. różnica w cyfrowym zaawansowaniu względem przedsiębiorstw zza oceanu stopniała z 11 do ledwo 2 proc.

Pandemia, wojna i bot

Motorem w latach 2020–2021 stała się pandemia. W reakcji na koronawirusa prawie 60 proc. dużych oraz ok. 40 proc. średnich i małych firm w Polsce zwiększyło swój poziom cyfryzacji. – Covid-19 i wojna w Ukrainie pokazały, że rozwój cyfryzacji jest wymogiem naszych czasów i jednym z głównych wyzwań. Od zaawansowanej cyfryzacji zależy nasze bezpieczeństwo, rozwój zielonych projektów i co za tym idzie – rozwój gospodarczy – komentuje Teresa Czerwińska, wiceprezes EBI.

Teraz z kolei technologiczne zmiany w biznesie napędza boom na sztuczną inteligencję. Analitycy firmy Gartner wskazują, że niemal połowa przedsiębiorstw, które zainwestowały ostatnio w AI, uczyniło to pod wpływem popularności ChatGPT. Najnowsze badania firmy Antal pokazują, że ponad jedna trzecia menedżerów IT przyznaje, iż ich organizacje już wdrożyły lub są w trakcie implementowania AI i uczenia maszynowego. Kolejne 37 proc. deklaruje, że ma taki ruch w planach. Stoją za tym konkretne oczekiwania. Z analiz Gartnera wynika, że 38 proc. podmiotów, które postawiły na systemy generatywnej sztucznej inteligencji, zrobiło to, by poprawić doświadczenia klientów, a 17 proc. – w celu optymalizacji kosztów.

Czytaj więcej

Polscy internauci pozostawieni na pastwę hakerów. Miażdżący raport NIK

Rodzime biznesy coraz chętniej sięgają po cyfrowe rozwiązania. Dowodzą tego przykłady takich firm jak Nexera, Mana Mana, Yasumi czy Booksy. Ta pierwsza to rodzimy podmiot z branży telekomunikacyjnej, który wdrożył chatbota i voicebota.

Jak tłumaczą w spółce, w związku z rosnącą skalą działalności klienci kierowali do zespołu coraz więcej pytań. Po analizie zgłoszeń okazało się, że większość dotyczyła dwóch spraw – chodziło o uzyskanie informacji nt. dostępności sieci pod wskazanym adresem oraz o zgłoszenia uszkodzenia infrastruktury w danej lokalizacji. Pomysł na zautomatyzowanie obsługi zapytań był strzałem w dziesiątkę. Firma Koda.AI wdrożyła narzędzie, które pozwoliło na zaprojektowanie scenariusza prowadzonej rozmowy, wariantów odpowiedzi, a nawet odpowiedniego tonu komunikacji. W ciągu roku od premiery chatbot i voicebot wymieniły z rozmówcami ponad milion wiadomości i przeprowadziły 40 tys. rozmów.

– Wprowadzenie botów umożliwiło szybkie pozyskiwanie przez zainteresowanych informacji o dostępności sieci w regionach, wpłynęło też na zmniejszenie liczby wiadomości, które muszą być obsługiwane manualnie, skróciło ponadto czas przekazywania zgłoszeń o nieprawidłowościach do służb technicznych – wylicza Alicja Dawidczyk, koordynatorka kanałów kontaktu w firmie Nexera.

Czytaj więcej

Microsoft uruchomił w Polsce inwestycję o wartości miliarda dolarów

Biznesy rosną w sieci

Mana Mana to niewielki polski producent ręcznie robionych torebek, oferujący klientom możliwość samodzielnego projektowania produktu. Marcelina Rozmus-Prinz, właścicielka manufaktury, szukała sposobu na dotarcie do klientów, którzy przenieśli się do internetu w czasie pandemii. Pomogło narzędzie Google Business Profile. Start-up z Gdyni wprowadził zaawansowaną analitykę i otworzył nowe kanały w sieci, a w konsekwencji osiągnął 300-proc. wzrost zakupów online i aż o 1300 proc. większy ruch na stronie.

Z kolei Zofia Bydałek, która ponad 15 lat temu założyła pierwszy gabinet kosmetyczny inspirowany Dalekim Wschodem, a dziś ma sieć ponad 100 tzw. instytutów kosmetycznych i SPA Yasumi, postawiła na zaawansowaną optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki polityce SEO uzyskała wzrost wizyt w swoim e-sklepie. – Ich czas wydłużył się aż o 30 proc., a odwiedziny kończą się transakcjami – zaznacza Zofia Bydałek.

Czytaj więcej

Specjaliści IT nadal są w cenie w Polsce

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich start-upów – Booksy – wykorzystał z kolei chmurę obliczeniową w celu optymalizacji. Platforma do umawiania usług (m.in. fryzjerskich i kosmetycznych) nie mogłaby istnieć bez operowania danymi. Infrastruktura „cloudowa” pozwoliła na likwidację wąskiego gardła związanego z szybkim rozwojem firmy. W 2015 r. obsługiwała ona kilkaset rezerwacji dziennie, dziś już ponad 200 tys. – Co roku podwajamy naszą wielkość, a nasi poprzedni dostawcy infrastruktury nie nadążali. Utrzymanie setek serwerów dedykowanych stało się naprawdę trudne – wspomina Paweł Sobkowiak z Booksy.

Start-up „migrował” do Google Cloud. W tej transformacji pomógł zespół Chmury Krajowej, operatora, który powstał z inicjatywy PKO BP i PFR.

Luka kompetencyjna

Inwestowanie przez przedsiębiorców w nowe technologie rodzi jednak inne wyzwanie – konieczność pozyskania pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Na dzisiejszym rynku pracy to trudne i kosztowne zadanie. Eksperci podkreślają, że poza programistami duże ssanie na rynku jest specjalistów w takich dziedzinach jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy automatyzacja.

– Rozwój nowych technologii znacząco wpłynie na rynek pracy, zmieni sposób funkcjonowania wielu branż. Do niedawna szacowano, że w wyniku postępującej automatyzacji wielu pracowników straci pracę, a tylko nieliczni będą mogli się przekwalifikować. Obecnie badania wskazują, że liczba nowych miejsc pracy związanych z AI ma znacząco rosnąć, wymagać to będzie jednak od pracowników podnoszenia, a także dostosowania kwalifikacji i kompetencji do zapotrzebowania rynku – tłumaczy Beata Ostrowska, przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.

Czytaj więcej

Rząd odmroził prace legislacyjne nad ustawą o cyberbezpieczeństwie

Według niej postępująca transformacja cyfrowa powoduje, że firmy, które do tej pory nie były związane bezpośrednio z sektorem IT, teraz będą musiały położyć większy nacisk na umiejętności cyfrowe oraz kwalifikacje swoich pracowników w tym obszarze.

– Aby przejść transformację cyfrową i wykorzystać jej długoterminowe korzyści, UE powinna wyjść poza wdrażanie technologii i wziąć pod uwagę szersze implikacje społeczne – zauważa Debora Revoltella, dyrektor departamentu ekonomicznego EBI, wskazując, iż umożliwienie pracownikom podnoszenia ich umiejętności cyfrowych będzie miało kluczowe znaczenie dla stworzenia środowiska sprzyjającego innowacjom w UE. – To z kolei zwiększy konkurencyjność i odporność firm – przekonuje Revoltella.

Zaawansowane technologie, jak robotyka, internet rzeczy, druk 3D czy drony, coraz częściej pojawiają się w działalności przedsiębiorstw nad Wisłą. O ile standardem zaczynają być takie rozwiązania jak chmura, systemy CRM czy chatboty, o tyle i w tych bardziej innowacyjnych segmentach nie mamy czego się wstydzić. Polskie firmy są już powyżej unijnej średniej w kontekście wykorzystania w biznesie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji czy analityki dużych zbiorów danych (Big Data) – wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), który „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły