Ten robot wymiata. Na dodatek robi to za trzech

Automat sprzątający bywa irytujący - nie schyli się po jeden papierek i nie wyczyści zakamarków hali, ale w ciągu zmiany jest w stanie umyć 1000 m kw. podłogi. Trzy razy więcej niż pracownik z mopem.

Publikacja: 01.05.2023 09:08

Automaty sprzątające  to przyszłość usług

Automaty sprzątające to przyszłość usług

Foto: mat.prasowe

Dlatego Seris Konsalnet lider polskiego outsourcingu z zeszłorocznymi przychodami 1,14 mld zł do robienia porządków pod kilku dobrych lat używa …robotów.

Usługowy potentat zatrudniający 22 tys. pracowników w tym 3 tys. etatowych sprzątaczy jest w kraju pionierem w dziedzinie automatyzowania procesów i angażowania do przyziemnych zadań sprzętu z epoki cyfrowej.

By użycie robota do czyszczenia powierzchni miało sens trzeba spełnić kilka warunków. Andrzej Chodacz prezes Seris Konsalnet Cleaning na pierwszym miejscu stawia długość i stabilne warunki kontraktu z klientem, by mieć pewność, że kosztowna inwestycja w automat sprzątający ma szanse na siebie zapracować.

Ważny jest także rodzaj i wielkość powierzchni, bo robot nie jest do wszystkich. Sprawdza się najlepiej na… mniej zabrudzonych.

Automaty na pierwszej linii

Robotowi przydaje się też precyzyjna analiza powierzchni do sprzątnięcia, nie może być na niej niedostępnych miejsc i rozrzuconych przedmiotów. Maszynę sprzątającą, która jest sumienna, nie męczy się i nie narzeka musi nadal koniecznie nadzorować człowiek - profesjonalnie przygotowany operator. Podobnie jak człowiek, także robot, potrzebuje przerw na regenerację, ładowanie energii i serwis.

Prezes Chodacz zauważa, że wejście robotów na scenę usług porządkowych już zaczęło zmieniać postrzeganie zawodu sprzątacza – pracownika fizycznego spychanego od wieków w dolne strefy rankingów zawodowego prestiżu. - Dziś do obsługi robotów rekrutujemy młodych, obeznanych z komputerami i szybko poszerzających kompetencje ludzi – mówi szef Seris Konsalnet Cleaning. Prezes Chodacz nie musi dodawać, że nie jest łatwo pozyskać takich kadr na rynku. Gaża operatora na dzisiejszym rynku pracownika musi być odpowiednia, to oczywiste.

Pandemia i szacunek

Menedżerowie Seris Konsalnet twierdzą, że od czasu pandemii branża „porządkowa” w społecznym odbiorze wyraźnie zyskała na prestiżu. Wkroczenie robotów do świata usług tylko tę tendencję wzmocniło.

Nagle okazało się, że w zmaganiach z podstępnym wirusem utrzymanie czystości staje się ważnym elementem bezpieczeństwa. A w forpoczcie zmian w podejściu do sprzątaczy są przedsiębiorcy i poważny biznes. Do tego momentu rzadko kto na liście pilnych firmowych wydatków umieszczał sprzątanie i zwykle w pierwszej kolejności cięto je, gdy trzeba było szukać oszczędności.

– Od dwóch, trzech lat mamy w tej kwestii znaczącą zmianę – mówi szef SKC. Do przedsiębiorców dotarło, że bez dobrze zorganizowanego zewnętrznego serwisu sprzątającego nie tylko z covidowymi wyzwaniami sobie nie poradzą. To dlatego utrzymanie czystości w centrach logistycznych, sieciach handlowych, bankach czy w wielkich przedsiębiorstwach przemysłowych jest teraz istotnym elementem korporacyjnych strategii.

Większa profesjonalizacja

Seris Konsalnet Cleaning nie kryje, że na tej zmianie podejścia do sprzątania zarabia choć w kryzysie rentowność tego biznesu nie przekracza 7 - 10 proc.

– W kryzysie klienci i usługodawcy zmagają się z kwadraturą koła: jak zaoszczędzić i za mniej utrzymać przedkryzysowy poziom usług. Wymagania rosną więc także ofertę dostosowujemy do oczekiwanych standardów. Wprowadziliśmy m.in. kompleksowe zarządzanie utylizacją odpadów, digitalizację raportowania efektów naszej pracy, transparentną ocenę jakości. Sprzątaniu firm przemysłowych czy wielkich kompleksów energetycznych towarzyszą zdigitalizowane procedury i systemy wsparcia logistycznego. Gdy się obsługuje takich gigantów jak grupa energetyczna ZE PAK (Pątnów Adamów Konin), gdzie nie tylko sprzątamy, ale także administrujemy utylizacją odpadów, w tym m. in. codziennie mechanicznie usuwamy kilka ton pyłu węglowego – nie da się działać nieprofesjonalnie, bez wcześniejszych analiz i precyzyjnego planu - tłumaczy prezes Chodacz.

Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG