Nadzwyczajne zyski firmy córki rzecznika Kremla

Centrum Moskwa, firma zajmująca się organizacją dużych imprez i konferencji, zanotowała w 2022 roku gwałtowny wzrost przychodu i zysku — informuje rosyjski niezależny serwis informacyjny Wierstka.

Publikacja: 30.03.2023 11:59

Nadzwyczajne zyski firmy córki rzecznika Kremla

Foto: Bloomberg

Jedną trzecią udziałów w Centrum Moskwa ma 25-letnia Jelizawieta Pieskowa, córka rzecznika Kremla Dmitrija Pieskowa. Jest ona również twarzą Centrum Moskwy i główną negocjatorką z biznesowymi partnerami. Pozostałe 70 proc. należy do jej rówieśnika i kolegi Jewgienija Litwinowa, dyrektora generalnego firmy. A klientami są rosyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu, Ministerstwo Rolnictwa, władze Moskwy i inne agencje rządowe.

Firma zarobiła w 2022 roku 137 mln rubli (1,77 mln dolarów) w porównaniu z zaledwie 1,9 mln rubli (24,6 tys. dolarów) w 2021 roku — informuje Wierstka. Czyli wzrost jest 70-krotny.

Czytaj więcej

Syn ministra finansów zaliczył błyskawiczny awans w Aerofłocie

Centrum Moskwa powstała w 2004 roku, kiedy Jelizawieta Pieskowa zapewne nie myślała jeszcze o biznesie. I przez poprzednich 11 lat było praktycznie uśpione, aż do czasu, kiedy wśród współwłaścicieli pojawiła się córka rzecznika Kremla. Wejście w biznes było dla niej formą resocjalizacji po tym, jak po inwazji Rosji na Ukrainę wcześnie rano 24 lutego 2022 roku opublikowała na swoim Instagramie „nie dla wojny”. Potem jednak szybko usunęła ten post.  Pierwszym poważnym zleceniem dla Centrum Moskwy była organizacja wydarzenia „Made in Russia” podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu w czerwcu 2022 r.

Jelizawieta Pieskowa, tak samo, jak i jej ojciec znaleźli się na liście osób, na które Stany Zjednoczone i Unia Europejska nałożyły sankcje. Amerykański Departament Skarbu uznał w marcu 2022 r., że „luksusowy styl życia rodziny Pieskowa nie przystaje do pensji urzędnika państwowego ”. Z kolei Bruksela uzasadniła swoją decyzję dodania Pieskowej do swojej listy sankcyjnej, powołując się na jej związek „z wymienioną osobą” – Dmitrijem Pieskowem – „która aktywnie wspierała działania lub politykę podważającą lub zagrażającą integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy, a także stabilności i bezpieczeństwa na Ukrainie”.

Czytaj więcej

Rosyjskie elity ukryją swój majątek przed społeczeństwem. Legalnie

Dmitrij Pieskow w kwietniu 2022 r. wyraził swoje oburzenie objęciem sankcjami jego dzieci. Uznał to za kolejny dowód nieprzyjaznych kroków podjętych przez Zachód wobec Rosji. Według niego, po nałożeniu sankcji dzieci „nagle zdały sobie sprawę”, że wszystko, co im mówił, było prawdą. - Dla mnie jest to całkowicie niesprawiedliwe i nierozsądne. Bardzo się zdziwiłem, bo to kuriozalne, aby nakładać sankcje na osobę, która ma 24 lata i nie ma nic wspólnego z tą sytuacją - mówi wtedy Pieskow.

Jego córka także dała publicznie wyraz swojemu oburzeniu uznając, że nałożone na nią sankcję ograniczają jej wolność osobistą, a ona sama nie ma nic wspólnego z inwazją na Ukrainą. - Jestem zdenerwowana, ponieważ chcę podróżować i kocham różne kultury –  skarżyła się wtedy Pieskowa.

Jedną trzecią udziałów w Centrum Moskwa ma 25-letnia Jelizawieta Pieskowa, córka rzecznika Kremla Dmitrija Pieskowa. Jest ona również twarzą Centrum Moskwy i główną negocjatorką z biznesowymi partnerami. Pozostałe 70 proc. należy do jej rówieśnika i kolegi Jewgienija Litwinowa, dyrektora generalnego firmy. A klientami są rosyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu, Ministerstwo Rolnictwa, władze Moskwy i inne agencje rządowe.

Firma zarobiła w 2022 roku 137 mln rubli (1,77 mln dolarów) w porównaniu z zaledwie 1,9 mln rubli (24,6 tys. dolarów) w 2021 roku — informuje Wierstka. Czyli wzrost jest 70-krotny.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii