Komplikująca się sytuacja gospodarcza wskutek najpierw pandemii, a teraz wojny w Ukrainie, przyniosła nowe wyzwania dla firm. Które z nich są najważniejsze? Rozwój czy przetrwanie – jakie są strategie liderów biznesu? W jaki sposób następuje przedefiniowanie roli najważniejszych polskich firm w zapewnieniu bezpieczeństwa ekonomicznego państwa? Jakie wyzwania w wymiarze społecznym niesie dla biznesu epoka niepewności? O tych zagadnieniach rozmawiali w redakcji „Rzeczpospolitej” uczestnicy debaty „Nowa rola biznesowych liderów polskiej gospodarki w epoce niepewności. Wyzwania – strategie – misja”.
Obserwacja trendów
Prof. Krzysztof Obłój z Akademii Leona Koźmińskiego zwrócił uwagę na trzy kluczowe czynniki dla przyszłości firm. Po pierwsze, nowa rola liderów może być „bliższa pewnym kompetencjom, w których celują liderzy-kobiety bardziej niż mężczyźni”, bo rośnie rola dobrej komunikacji oraz umiejętności tworzenia komfortu i spokoju w firmie. – Po drugie, nie jest tak, że w otoczeniu politycznym, biznesowym czy społecznym mamy chaos. Mamy raczej sporą dozę niepewności wynikającą z tego, że obrazek neoliberalnej gospodarki i demokratycznego społeczeństwa, który przez lata był dość spójny i poukładany, trochę się nam rozsypał. Teraz te puzzle trzeba poskładać, uwzględniając nowe elementy, takie jak rola państwa, inflacja i wojna – uważa ekspert.
– Po trzecie, jest dużo słabych sygnałów o nowych zjawiskach i trendach, z których część zniknie, ale część stanie się istotna. To dotyczy zachowań społecznych, biznesowych, jak też technologii. Media społecznościowe czy digitalizacja mają niewiarygodnie silną rolę w gospodarce. Ale np. do jakiego stopnia będzie miało na nią wpływ to, co po pandemii nazywa się „wielką rezygnacją” – częściową utratą motywacji do pracy w wielu krajach? – zastanawiał się prof. Obłój. – Wiele rzeczy się zmieniło, np. rola komunikacji. Ale niektóre pozostają niezmienne, tak jak niezmienna pozostaje rola i znaczenie liderów w organizacjach. Bez względu na okoliczności ich absolutny obowiązek i odpowiedzialność to wskazanie kierunku rozwoju biznesu, co ma skutkować tym, że ludzie mają poczucie, że wiedzą, co robić. Czyli kierunek trzeba przetłumaczyć na cele i systemy oceny – dodał ekspert.
Do szczególnej roli liderów w strategicznych spółkach Skarbu Państwa, które dziś mierzą się choćby ze skutkami kryzysu energetycznego, nawiązał Tomasz Szczegielniak, wiceprezes ds. handlu w Tauronie.
– W ciągu kilku ostatnich lat światem wstrząsnęła pandemia, a po niej przyszły turbulencje związane z działaniami Rosji, których kulminacją jest wojna na Ukrainie. Rozpoczęło się od niespotykanego wzrostu cen gazu, który wywołał kaskadę, czyli wzrost cen węgla, wzrost cen uprawnień do emisji CO2, co ostatecznie przełożyło się na ceny energii – powiedział Tomasz Szczegielniak. – Koszt energii jest bardzo ważny dla gospodarki. Jeżeli cena energii będzie wysoka, to niestety gospodarka nie będzie się rozwijała w stopniu satysfakcjonującym – dodał.