Ekologia w kryzysie energetycznym się opłaca

Dziś OZE to nie tylko działania proekologiczne, ale czysty pragmatyzm. Te źródła są tańsze i dają mniejszy rachunek na końcu – mówili uczestnicy panelu poświęconemu ekologii.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Uczestnicy debaty rozmawiali o rozwiązaniach proekologicznych wprowadzanych przez biznes

Uczestnicy debaty rozmawiali o rozwiązaniach proekologicznych wprowadzanych przez biznes

Foto: Bartek Dąbrowski, fototaxi.pl

Czy ekologia w biznesie to chwilowa moda na rynku, czy realna walka ze zmianami klimatu – zastanawiali się uczestnicy panelu w Karpaczu. Odpowiedzi wahały się między odpowiedzialnością za przyszłe pokolenia a wynikiem trzeźwych kalkulacji, że te rozwiązania się już opłacają, zwłaszcza wdrożone na dużą skalę.

Posłanka Urszula Pasławska zwróciła uwagę, że brak ochrony klimatu przyniesie w efekcie pogorszenie poziomu życia. – Dbanie o klimat to dziś odpowiedzialność, chyba nie chcemy, by za kilkadziesiąt lat nasi wnukowie żyli w temperaturze 50 st. C, to by dało nam ogromny regres cywilizacyjny – powiedziała. Zauważyła, że Polska nie staje tu na wysokości zadania, bo kwestie plastiku, systemu kaucyjnego czy rozszerzonej odpowiedzialności producenta powinny być wprowadzone do stycznia 2023 r., a prace nad nimi nawet nie są zaawansowane. Brak odpowiedzialności ekologicznej państwa widać jej zdaniem na każdym kroku. – To też kwestia braku rozwiązań wspierających OZE, społeczeństwo widzi wycinanie lasów i coraz większe pozyskanie drewna, mamy niespójny system ochrony środowiska, co pokazała klęska zarządzania podczas katastrofy na Odrze – wyliczała Pasławska.

Czytaj więcej

Jak usprawnić opiekę medyczną

– Moda na ekologię panowała może 15 lat temu, dziś to jest wymóg, by funkcjonować w sposób konkurencyjny – powiedział Tomasz Kobierski, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich. Każda branża znajduje swoje sposoby na chronienie środowiska, w wypadku imprez masowych największe wydarzenia wybierają takie miejsca na eventy, które mają zerowy ślad węglowy, stosują zabudowy stoisk nadające się w pełni do recyklingu. Zauważył jednak, że taki model biznesowy po prostu się opłaca. – Stawiamy pod Poznaniem farmę fotowoltaiczną, by mieć mniejszy wpływ na środowisko, ale oprócz misji ochrony planety stoi za tym mocny pragmatyzm biznesowy – powiedział.

Wielkie firmy mogą mieć duży wpływ na poprawę sytuacji także dzięki swoim partnerom biznesowym.

– Jako Żabka mamy ogromny wpływ na różne grupy społeczne, patrzymy na różne grupy interesów. Obsługujemy codziennie 3 mln klientów, pracujemy z ponad 7,5 tys. franczyzobiorców, generujemy 45 tys. miejsc pracy bezpośrednio i pośrednio – wskazywała Anna Grabowska, wiceprezes Żabki.

Firma wprowadziła już kilka rozwiązań bez czekania na odgórne rozporządzenia. – Wycofaliśmy wszystkie reklamówki plastikowe, nie mamy ani zrywek na pieczywo czy warzywa, ani reklamówek, mamy tylko torby papierowe. Wszystkie butelki produktów marek własnych pochodzą z rPet i dbamy o to, by opakowania, które mamy we własnym obrocie, poddawane były recyklingowi – wyliczała wiceprezes Żabki.

Firma pomaga też franczyzobiorcom zebrać plastik i karton.

Czytaj więcej

Firmy zielone i odpowiedzialne zyskują na wartości

– Według Eurobarometru korporacje są najbardziej zaufanymi instytucjami w zakresie przekazywania informacji naukowych, wierzy im 60 proc. osób – powiedział Valéry Gaucherand, dyrektor generalny L'Oréal Polska i Kraje Bałtyckie. Odpowiedzialność według niego przejawia się w ofercie, wprowadzaniu produktów ponowie napełnianych czy papierowych opakowań. – Odpowiedzialność to prowadzenie tych trendów – mówił.

Grzegorz Smereka, wiceprezes Impel Systemu, zauważył, że podstawą jest uświadomienie sobie wpływu własnej organizacji. Jako przykład podał ręczniki papierowe, które są kłopotliwym odpadem komunalnym. Niestety, klienci, zarządcy nieruchomości, niechętnie wymieniają ręczniki papierowe na elektryczne suszarki do rąk. – Tymczasem sam proces powstania papieru konsumuje dużo energii i generuje też dużo ścieków, co mieliśmy okazję usłyszeć przy okazji katastrofy na Odrze – powiedział Smereka.

Kryzys energetyczny przyspiesza decyzje o efektywnych rozwiązaniach. Żabka zasila już swoją centralę i magazyny z OZE. Wkrótce pokaże sklep laboratorium z rozwiązaniami redukującymi zużycie energii, otwiera autonomiczny niskoemisyjny magazyn, gdzie ciepło i energia są wytwarzane na miejscu. – Ten magazyn jest neutralny pod względem śladu węglowego. Nie ma wątpliwości, że te rozwiązania trzeba przyspieszać, to już nie jest rozmowa o środowisku, to pragmatyzm, te źródła są tańsze i dają mniejszy rachunek na końcu – mówi Anna Grabowska.

Urszula Pasławska podkreśliła, że do wprowadzania rozsądnych zmian ekologicznych potrzebne są dobrze przygotowane przepisy. – Konsultacje to jedyny sposób na udane i pewne prawo, by go co chwilę nie zmieniać – mówiła posłanka. Rewolucja powinna dotyczyć dostępu do OZE, dostęp do niego musi być dofinansowany przez państwo. – Do takich działań, wspierających obywateli i biznes, powinniśmy się porozumieć ponad spory polityczne – mówiła posłanka.

Partner relacji: Żabka Polska

Czy ekologia w biznesie to chwilowa moda na rynku, czy realna walka ze zmianami klimatu – zastanawiali się uczestnicy panelu w Karpaczu. Odpowiedzi wahały się między odpowiedzialnością za przyszłe pokolenia a wynikiem trzeźwych kalkulacji, że te rozwiązania się już opłacają, zwłaszcza wdrożone na dużą skalę.

Posłanka Urszula Pasławska zwróciła uwagę, że brak ochrony klimatu przyniesie w efekcie pogorszenie poziomu życia. – Dbanie o klimat to dziś odpowiedzialność, chyba nie chcemy, by za kilkadziesiąt lat nasi wnukowie żyli w temperaturze 50 st. C, to by dało nam ogromny regres cywilizacyjny – powiedziała. Zauważyła, że Polska nie staje tu na wysokości zadania, bo kwestie plastiku, systemu kaucyjnego czy rozszerzonej odpowiedzialności producenta powinny być wprowadzone do stycznia 2023 r., a prace nad nimi nawet nie są zaawansowane. Brak odpowiedzialności ekologicznej państwa widać jej zdaniem na każdym kroku. – To też kwestia braku rozwiązań wspierających OZE, społeczeństwo widzi wycinanie lasów i coraz większe pozyskanie drewna, mamy niespójny system ochrony środowiska, co pokazała klęska zarządzania podczas katastrofy na Odrze – wyliczała Pasławska.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?