Zagraniczne firmy wstrzymują produkcję na Ukrainie i ewakuują pracowników

Węgierski Wizz Air, to tylko jedna z wielu firm, które wojna zastała na Ukrainie. Węgrzy robią wszystko, aby ewakuować stamtąd pracowników i samoloty. To samo robią firmy zagraniczne, które zainwestowały w tym kraju.

Publikacja: 24.02.2022 18:48

Zagraniczne firmy wstrzymują produkcję na Ukrainie i ewakuują pracowników

Foto: Bloomberg

Cztery Airbusy A320 Wizz Aira, jakie pozostają uziemione na lotniskach w Kijowie i Lwowie warte są według cen katalogowych ponad 400 mln dolarów. Oczywiście są ubezpieczone, ale Węgrzy robią wszystko, by je stamtąd bezpiecznie wydostać. Tak samo są zdeterminowani, aby ewakuować z Ukrainy swoich pracowników i ich rodziny.

Duński Carlsberg zatrudnia na Ukrainie 1,300 osób. Wstrzymał już produkcję w dwóch z trzech browarów i „robi wszystko, żeby zapewnić ich bezpieczeństwo” - informuje firma na swojej stronie internetowej. Turecki producent piwa, Anadolu Efes, który wspólnie z Anheuser-Busch InBev, który ma w tym kraju 3 tys. pracowników też wstrzymał produkcję i sprzedaż.

Niemiecki producent materiałów budowlanych Knauf zamknął swoją fabrykę w Donbasie tłumacząc to względami bezpieczeństwa. - Wysłaliśmy do domów wszystkich naszych 600 pracowników – powiedział Jörg Schanow z zarządu Knaufa. Irlandczycy z firmy Origin Enterprises działającej w otoczeniu rolnictwa zlikwidowali swoje ukraińskie biuro i wstrzymali sprzedaż.

- Jako firma musimy teraz dokładnie przeanalizować, co ta sytuacja dla nas oznacza. Oczywiście kierujemy się nadrzędnością polityki, która teraz zadecyduje, jak ostatecznie będziemy reagować – powiedział dyrektor generalny Siemens Energy, Christian Bruch na WZA firmy w czwartek.

Czytaj więcej

Niemiecki biznes wzywa Rosjan do wypowiedzenia się przeciwko wojnie

Producenci silników odrzutowych Safran SA i Rolls-Royce Holdings Plc pracują nad dywersyfikacją źródeł tytanu spoza Rosji, która dotychczas była głównym dostawcą tego metalu. Obie firmy uznały jednak, że konflikt na Ukrainie zagraża dostępowi do metalu potrzebnego do produkcji kluczowego sprzętu dla samolotów Boeing Co. i Airbus SE . Głównym dostawcą Safrana jest rosyjska firma VSMPO-Avisma Corp. - Jak na razie udało nam się zrealizować połowę tegorocznych zamówień - ujawnił Olivier Andries, dyrektor generalny Safrana. Przyznał także, że w sytuacji, kiedy w ostatnich tygodniach narastało napięcie między Ukrainą a Rosją, to robili wszystko, aby zwiększyć zapasy tego surowca. - W tej chwili wystarczą one przynajmniej na kilka miesięcy do produkcji komponentów do silników oraz podwozi - dodał.

W przypadku Rolls Royce , który z Rosji importuje 20 proc. tytanu niezbędnego do produkcji, sytuacja również nie jest alarmująca - powiedział dyrektor generalny Warren East. Ten metal jest szeroko stosowany w silnikach, elementach złącznych i innych częściach samolotów ze względu na to, że jest wytrzymały, lekki i odporny na korozję.

Safran ma również spółkę joint-venture z rosyjskim partnerem, który produkuje regionalny odrzutowiec Suchoj, nadzieję rosyjskiego przemysłu lotniczego. Ta współpraca jest w tej chwili powaznie zagrożona.

Cztery Airbusy A320 Wizz Aira, jakie pozostają uziemione na lotniskach w Kijowie i Lwowie warte są według cen katalogowych ponad 400 mln dolarów. Oczywiście są ubezpieczone, ale Węgrzy robią wszystko, by je stamtąd bezpiecznie wydostać. Tak samo są zdeterminowani, aby ewakuować z Ukrainy swoich pracowników i ich rodziny.

Duński Carlsberg zatrudnia na Ukrainie 1,300 osób. Wstrzymał już produkcję w dwóch z trzech browarów i „robi wszystko, żeby zapewnić ich bezpieczeństwo” - informuje firma na swojej stronie internetowej. Turecki producent piwa, Anadolu Efes, który wspólnie z Anheuser-Busch InBev, który ma w tym kraju 3 tys. pracowników też wstrzymał produkcję i sprzedaż.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce