Klaster ma tworzyć platformę do współpracy między innymi w obszarze rozwoju konstrukcji autobusów elektrycznych, baterii oraz sposobów ich ładowania. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, które chcą realizować członkowie klastra to ponad 100 mln złotych. Będą realizowane ze środków firm, a także przy współudziale funduszy z innych źródeł.
Klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności" tworzą EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska, a także będący liderem przedsięwzięcia Solaris. Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju autobusów elektrycznych i komponentów do ich budowy, opartych na polskich rozwiązaniach technicznych. Prace rozwojowe dotyczyć będą opracowania konstrukcji elektrycznego autobusu miejskiego, zarządzania energią dla poprawy funkcjonalności pojazdów elektrycznych, poprawy napędów i akumulatorów, a także opracowania metod ładowania baterii.
Producent autobusów z Bolechowa pod Poznaniem od 2001 roku produkuje trolejbusy, autobusy hybrydowe, a w 2011 roku wyprodukował autobus elektryczny. Dziś jest jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. – Współpraca z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju pozwoli osiągnąć efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.
O szansach, jakie daje współpraca w ramach klastra mówił także Piotr Wroński, wiceprezes Medcom. - Już teraz dysponujemy własną technologią i autorskimi rozwiązaniami dla eBusów, z których korzystają producenci pojazdów niemal na całym świecie. Jesteśmy w stanie pokryć pełne zapotrzebowanie polskiego rynku od strony produkcyjnej – zwłaszcza w zakresie produkcji układów napędowych oraz urządzeń do ładowania pojazdów – powiedział Wroński.
Uczestnicy klastra liczą na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań.