Ustawą z 30 listopada 2016 roku (Dz.U. 2016 poz. 1997) zmieniono ustawę o usługach płatniczych, wprowadzając do oferty bankowej instytucję podstawowego rachunku płatniczego. Nowelizacja stanowi realizację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/WE. Celem tej dyrektywy jest usprawnienie i rozwinięcie bankowości detalicznej na rynku wewnętrznym, w szczególności poprzez wprowadzenie rachunku bankowego dostępnego dla każdego mieszkańca UE. Powstanie w pełni zintegrowanego rynku usług bankowych ma przyczynić się do zwiększenia konkurencji w sektorze bankowości detalicznej. W uzasadnieniu do dyrektywy wskazano, iż konsumenci nie otwierają rachunków bankowych ze względu na odmowę lub brak odpowiednich produktów w ofercie. Podstawowy rachunek płatniczy ma być również zachęcać dostawców usług do wychodzenia na rynek i wzmacniania konkurencji, co będzie wiązało się z korzyściami zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów.
Nowe obowiązki banków
Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych wprowadza obowiązek prowadzenia podstawowego rachunku płatniczego. Zobowiązanie to dotyczy wszystkich banków krajowych i zagranicznych, instytucji kredytowych, a także spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (z wyjątkiem Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej). Podstawowy rachunek płatniczy ma być przeznaczony nie tylko dla obywateli polskich, ale dla wszystkich mieszkańców Unii Europejskiej, którzy legalnie przebywają na terytorium Polski, a nie posiadają w żadnym innym banku rachunku w naszej walucie.
Banki, instytucje kredytowe oraz SKOK-i mają możliwość sprawdzenia w centralnej informacji o rachunkach, czy konsument posiada już rachunek płatniczy w złotych. Jeśli nie, a wszystkie przesłanki do założenia rachunku zostały spełnione, instytucja, do której zwrócił się konsument, nie może zwlekać z otwarciem podstawowego rachunku płatniczego. Konto musi zostać założone w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia kompletnego wniosku. Podstawowe rachunki płatnicze mają być zakładane bez względu na sytuację finansową konsumenta, jak np. zatrudnienie, poziom dochodów, historia kredytowa, czy też upadłość konsumencka.
Darmowe operacje
Podstawowy rachunek płatniczy ma być prowadzony bezpłatnie. Wprowadzony został jednak limit darmowych operacji na tym rachunku. Po dokonaniu pięciu krajowych transakcji z konta w ciągu miesiąca (obejmujących przelew lub stałe zlecenie) można już pobierać opłaty. Ustawa określa jednak ich maksymalną wysokość - nie mogą być one wyższe od opłat najczęściej stosowanych przez danego dostawcę przez ostatnie 12 miesięcy w odniesieniu do transakcji tego typu.
Dodatkowo konsument może dokonać pięciu darmowych operacji przy użyciu bankomatów i wpłatomatów nienależących do tego dostawcy (wypłat gotówki z rachunku i działań niezbędnych do prowadzenia rachunku). Po przekroczeniu tego limitu mogą być pobierane opłaty na takich samych zasadach, jak w przypadku dokonywania transakcji z rachunku.