General Motors stawia na flotę robo-taxi w miastach

General Motors przedstawił inwestorom swą wizję produkcji pojazdów autonomicznych: na 2019 r. planuje handlową premierę taksówek-robotów w gęsto zaludnionych aglomeracjach

Publikacja: 04.12.2017 09:20

General Motors stawia na flotę robo-taxi w miastach

Foto: Bloomberg

Przestawiając potencjalne korzyści szef rady dyrektorów Dan Amman powiedział inwestorom, że przychody z autonomicznego samochodu w czasie jego całego okresu wykorzystywania mogą wynieść kilkaset tysięcy dolarów, podczas gdy obecnie koncern dostaje średnio po 30 tys., głównie ze sprzedaży.

Największy producent w Stanach, który uważa pojazdy elektryczne i autonomiczne za podstawę przyszłego transportu, skupił się na produkcji tych drugich od czasu kupna w 2016 r. za ok. miliarda dolarów firmy startup Cruise Automation, dającej mu wejście w nową dziedzinę.

Producenci pojazdów i takie firmy jak Waymo (Alphabet) i Uber Technologies inwestują miliardy w nowy segment, bo każdy ma nadzieję, że skorzysta na tym, że będzie pierwszy. Usługi w zakresie robo-taxi uważa się za największe wykorzystanie pojazdów autonomicznych, w przypadku GM byłyby to auta Chevrolet Bolt — Jeśli będziemy kontynuować obecne tempo zmian, to będziemy gotowi z tą technologią na dużą skalę w najbardziej złożonych warunkach w 2019 r. — powiedział Amman inwestorom. Jego zdaniem, bezpieczeństwo będzie decydującym czynnikiem, kiedy będzie można usunąć kierowcę z pojazdu.

Dotąd GM twierdził, że pojazdy autonomiczne stanowią dużą część jego przyszłości, ale nie podawał wielu szczegółów. Obecnie nakreślił szerzej swą strategię: autonomiczne Bolty będą produkowane masowo w zakładach koncernu, zmniejszając koszty i szybko trafią do dużych miast w ramach usług transportowych. — Jako jedyna firma mamy wszystko pod jednym dachem — stwierdziła na tej samej konferencji prezes Mary Barra.

GM zapowiedział w listopadzie, że będzie oferować autonomiczne pojazdy za kilka kwartałów, a nie lat, obecnie pozwolił zapoznać się z prototypem aut autonomicznych, które wraz z usługami wspólnego korzystania ze środków transportu (car sharing) będą zdaniem prezes Barra zasadniczą częścią działalności koncernu. A największe możliwości zapewnią miasta na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Stanów.

Według dyrektora finansowego, Chucka Stevensa, usługi w zakresie robo-taxi mogą być większe od obecnej zasadniczej działalności, z lepszymi marżami. — Chcemy dojść do przejęcia 40 proc. kosztów takich usług — powiedział. Z kolei obniżenie kosztów poniżej dolara za milę do 2025 r. z ok. 2,50 dolara obecnie może dać marżę 20-30 proc. — dodał.

Używanie pojazdu jako autonomicznej taksówki, zamiast produkowania pojazdów dla indywidualnych klientów, może zwiększyć przychody w postępie geometrycznym, bo taki pojazd będzie używany przez wiele osób w czasie swego istnienia.

GM podał jako przykład obniżania kosztów aut autonomicznych cenę czujników dalekiego zasięgu Lidar, kluczowego elementu w takich pojazdach: koncern zamierza obniżyć ich cenę do 300 dolarów z 20 tys., ale nie podał, w jakim czasie. GM kupił producenta Lidar, firmę Strobe w październiku i stwierdził, że może obniżyć cenę tych czujników o 99 proc.

Według GM, za wcześnie jeszcze mówić o ewentualnej marce pojazdów autonomicznych, nie wiadomo, czy użyje nazwy Cruise czy Bolt. Koncern korzysta z aplikacji przy wynajmie aut na godziny o nazwie Maven, niektórzy spekulują, że to może być nazwa nowej marki.

Przestawiając potencjalne korzyści szef rady dyrektorów Dan Amman powiedział inwestorom, że przychody z autonomicznego samochodu w czasie jego całego okresu wykorzystywania mogą wynieść kilkaset tysięcy dolarów, podczas gdy obecnie koncern dostaje średnio po 30 tys., głównie ze sprzedaży.

Największy producent w Stanach, który uważa pojazdy elektryczne i autonomiczne za podstawę przyszłego transportu, skupił się na produkcji tych drugich od czasu kupna w 2016 r. za ok. miliarda dolarów firmy startup Cruise Automation, dającej mu wejście w nową dziedzinę.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił