Reklama

Pandemia przyspieszyła cyfryzację polskich firm i konsumentów

Do ponad 61 proc. wzrósł w tym roku odsetek Polaków kupujących towary lub usługi przez internet. To głównie efekt wzrostu popularności e-zakupów na wsiach.

Publikacja: 24.11.2021 13:55

Pandemia przyspieszyła cyfryzację polskich firm i konsumentów

Foto: Adobe Stock

Ponad 56 proc. mieszkańców wsi w ciągu ostatnich 12 miesięcy zamawiało produkty albo usługi online - wynika z ogłoszonych w środę danych GUS. To prawie o 2 pkt. proc. więcej niż przed rokiem, gdy wymuszone przez pandemie lockdowny znacząco zwiększyły zainteresowanie e-zakupami. W rezultacie zmniejszył się dystans między mieszkańcami wsi i miast, w których odsetek amatorów e-handlu sięga 64,5 proc. Być może jest to po części efekt wywołanej pandemią popularności pracy zdalnej i związanej z nią fali przeprowadzek na wieś.

W skali całego kraju tegoroczny wzrost grupy klientów e-commerce wyniósł tylko o 0, 3 pkt proc. do 61,2 proc. To uspokojenie po zeszłorocznym wybiciu, gdy odsetek osób w wieku 16-74 lat kupujących towary lub usługi online zwiększył się aż o 7 pkt. proc. Obecne dane wskazują natomiast, że Polacy, którzy po wybuchu pandemii odkryli zalety e-commerce, nie zrezygnowali z niego w tym roku, gdy obostrzenia sanitarne nie ograniczają już tradycyjnej sprzedaży.

Czytaj więcej

Słaby złoty bije w konsumentów i firmy. Kto najmocniej ucierpi?

Dane GUS wskazują też, że do wykorzystania nowych technologii w biznesie i e-handlu przekonuje się coraz więcej firm. Chociaż odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż online rósł nieco wolniej niż w przypadku klientów, to w zeszłym roku sięgał już prawie 18 proc. (o 1,4 pkt. proc. w porównaniu z 2019 r.).

Szybciej zyskują na popularności media społecznościowe - w tym roku już prawie co drugie przedsiębiorstwo (55,6 proc.) korzystało z social media (to 9 pkt. proc. więcej niż dwa lata wcześniej), przy czym wśród dużych firm już prawie siedem na dziesięć.

Reklama
Reklama

Wyraźnie wzrosła też popularność usług chmury obliczeniowej - z płatnych usług korzystało w tym roku prawie 29 proc. przedsiębiorstw (o ponad 4 pkt. proc. więcej niż w 2020 r.) - najczęściej trzymając tam e-maile (pocztę elektroniczną) i oprogramowanie biurowe.

Prawie jedna piąta firm korzystała też z urządzeń lub systemów Internetu Rzeczy (o 2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej) - głównie w logistyce i zabezpieczeniu pomieszczeń.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama