Jak auto, to ekologiczne

Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Producenci przygotowują się na trudne czasy. Takiej dużej oferty małych aut nie było dawno

Aktualizacja: 04.03.2008 19:49 Publikacja: 04.03.2008 19:41

Jak auto, to ekologiczne

Foto: AFP

Auta muszą być tak ekologiczne, jak to tylko jest możliwe. Jeżeli któryś z producentów nie wystawia pojazdu napędzanego wodorem czy z baterią do ładowania w gniazdku, jest postrzegany jako straceniec. Emisja poniżej 100 gram CO

2

na 100 km? To już nic nadzwyczajnego. Takie silniki mają już i Toyota w iQ oraz urban cruiserze, i fiat 500 aria i najnowszy ford fiesta. A jeśli auto musi już mieć potężny silnik, to jego kierowca będzie miał możliwość wyciśnięcia z pojazdu znacznie więcej niż dotychczas.

Widać także wysyp małych i oszczędnych samochodów. To już nie tylko Nano Taty, ale i najnowsza Dacia Sandero z koncernu Renault już nie tak brzydka jak poprzednie modele, kształtem przypominająca R5 – słynne auto koncernu sprzed kilkudziesięciu lat. Bardziej nowoczesny w kształcie od swoich poprzedników jest trzydrzwiowy chevrolet aveo –niebawem wejdzie do produkcji na Żeraniu – który miał wczoraj swoją premierę. Ale coraz mniejsze auta produkują także koncerny, które dotychczas specjalizowały się w masywnych limuzynach. Skurczyły się niektóre auta BMW, a przedstawiciele Lexusa mówią, że gdyby była taka potrzeba, to zastanowią się nad wersją mini.

Na razie jednak w tym segmencie króluje Fiat i model 500. Na ogromnym stoisku grupy Fiata dominuje gigantyczna atrapa 500 – auta roku 2008. Włosi proponują nowe wyposażenie pojazdu z Tych, zwłaszcza liczą na popularność dynamicznej wersji Abarth wyposażonej w silnik benzynowy 1,4 l z turbodoładowaniem. Ma kosztować 18 tys. euro, więcej o 3,5 tys. euro od najdroższych modeli. Sądząc jednak po zainteresowaniu tym autem wczoraj w Genewie Fiat będzie miał kolejny atut na rynku. Wprowadzenie wersji kombi planowane jest na 2010 r., ale nikt nie wspomina, że miałaby być produkowana poza Polską.

Stoiska Alfy Romeo – innej flagowej marki Fiata – nie zaszczyciła żona prezydenta Francji Carla Bru ni. W tej sytuacji Luca de Meo, nowy szef tej marki, dwoił się i troił, by jak najlepiej zaprezentować swoje pojazdy. Popularność 500 rośnie tak szybko, że Włosi są zmuszeni do zwiększenia produkcji w Tychach do 190 tys. aut w tym roku. Już w marcu z fabryki będzie wyjeżdżało nie 500, jak dotychczas, ale 750 tych aut dziennie. Od lipca na 500 złożono już ponad 160 tys. zamówień, a nie było jeszcze premier na kilku rynkach.

Niższe ceny, które producenci zaczęli już wprowadzać w Polsce, pozostaną z pewnością na dłużej. Dotyczy to zwłaszcza modeli najpopularniejszych. Prezes Volkswagena Wendelin Wiedeking przyznał w Genewie, że zanim na jesieni pojawi się na rynku nowy model Golfa, obecna wersja będzie sprzedawana z rabatem w wysokości 600 euro, a dodatkowo można jeszcze liczyć na inne – jeden z nich o wartości 2300 euro nazywa się Golf United, młodzi kierowcy mają dodatkowo zniżkę 1250 euro. Te specjalne bonusy nie podobały się już wcześniej Porsche, który jest na najlepszej drodze do przejęcia VW, tak więc jeśli ktoś rzeczywiście chce kupić to auto, powinien się pospieszyć.

Producenci aut widzą już, że ich zyski będą mniejsze. Drożeją surowce, paliwo, a klienci wstrzymują się z zakupami, bo wahają się z wydawaniem pieniędzy, kiedy sytuacja na rynku pracy jest niepewna.

Auta muszą być tak ekologiczne, jak to tylko jest możliwe. Jeżeli któryś z producentów nie wystawia pojazdu napędzanego wodorem czy z baterią do ładowania w gniazdku, jest postrzegany jako straceniec. Emisja poniżej 100 gram CO

na 100 km? To już nic nadzwyczajnego. Takie silniki mają już i Toyota w iQ oraz urban cruiserze, i fiat 500 aria i najnowszy ford fiesta. A jeśli auto musi już mieć potężny silnik, to jego kierowca będzie miał możliwość wyciśnięcia z pojazdu znacznie więcej niż dotychczas.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej