– Rozważamy zunifikowanie brandów na wszystkich rynkach, na których działamy – powiedział w piątek Jacek Krawiec, prezes Orlenu. – Do myślenia o tym zachęcił nas sukces brandu Star w Niemczech – dodał.
Star to ekonomiczna marka, pod jaką funkcjonuje większość z prawie 490 stacji paliwowych Orlenu w północnych Niemczech (na palcach jednej ręki da się policzyć niemieckie stacje, które mają wciąż logo Orlenu). – Star to najbardziej rentowna ze wszystkich zagranicznych sieci Orlenu – uzasadnił Krawiec.
Właśnie Star mogłyby się nazywać wszystkie ekonomiczne stacje, jakie płocki koncern ma nie tylko w Niemczech, ale także w Czechach i w Polsce. Prezes koncernu nie widzi przeciwwskazań. Oznaczać by to mogło konieczność rebrandingu ponad 500 stacji (w obu krajach). Bliska to jedna z najmłodszych marek Orlenu. Została wprowadzona zaledwie cztery lata temu, za czasów poprzedniego prezesa PKN Igora Chalupca. Do brandu Star, jeśli Orlen zdecydowałby się na ujednolicenie marek, trafiłaby również część placówek, które funkcjonują nadal z logo CPN albo Petrochemia Płocka (łącznie jest ich około 400).
Czeska Benzina, która także byłaby przemianowana, to nazwa historyczna – odpowiednik naszego CPN. Jednak już Benzina Plus, czyli czeski brand typu premium, funkcjonuje jeszcze krócej niż Bliska w Polsce. Rebranding oznaczałby likwidację obu i zmiany na blisko 290 stacjach za naszą południową granicą. Najmniej zmian byłoby na Litwie, bo tu Orlen ma tylko 23 stacje. Jeszcze niedawno większość z nich działała pod starą marką Ventus. Teraz wszystkie nazywają się Orlen Lietuva. Na Litwie płocki koncern nie ma dwóch segmentów detalicznych (ekonomicznego i premium). Dlatego zapewne obecna nazwa funkcjonowałaby tu nadal. Zdaniem ekspertów koszty zmiany marki sieci w przypadku Orlenu to mogłaby być liczona w dziesiątki milionów złotych kwota.
– To bardzo kosztowny i złożony proces. Zmiany trzeba zakomunikować klientom i pracownikom. Kontrahentom trzeba wyjaśnić, jaki ma to wpływ na pozawierane umowy. Do tego dochodzą koszty reklamowe – mówi Norbert Kilen, szef działu research & publications w OnBoard PR.