Nowe renault clio będzie francusko-tureckie

W starciu między francuskim rządem a prezesem Renault-Nissana Carlosem Ghosnem wygrał zdrowy rozsądek. Najnowszy model Clio będzie produkowany głównie w Turcji

Publikacja: 18.01.2010 00:57

W 2009 roku z zakładu Renault w Turcji wyjechało 179,5 tys. tych aut

W 2009 roku z zakładu Renault w Turcji wyjechało 179,5 tys. tych aut

Foto: Bloomberg

Niewielka liczba clio będzie wyjeżdżała z podparyskiej fabryki Renault we Flins. Skupi się ona także na rozwoju projektu auta elektrycznego. To efekt sobotniego spotkania Ghosna w Pałacu Elizejskim z prezydentem Francji Nicolasem Sarkozym.

Po spotkaniu ani prezydent, ani Ghosn nie chcieli rozmawiać z prasą. W komunikacie poinformowano, że produkcja zostanie rozdzielona, a miejsca pracy we Flins, gdzie będą powstawały zarówno auta elektryczne, jak i z silnikami benzynowymi i Diesla – utrzymane. „Jestem odpowiedzialny za to, żeby Renault był liderem innowacyjności w branży, która przechodzi teraz głębokie przeobrażenia” – napisał w komunikacie prezes Renault.

Prezydent dwa dni wcześniej grzmiał, że jeśli Renault chce liczyć na państwowe pieniądze, nie może przenosić produkcji do Turcji. Potem prezydent poprawił się, że nie chodzi mu tylko o Turcję, ale w ogóle o przenoszenie produkcji za granicę.

[wyimek][srodtytul]330 tys.[/srodtytul] aut renault clio zostało wyprodukowanych w 2009 roku[/wyimek]

Do ataku na Renault, w którym państwo ma 15,1 proc. udziałów, przyłączył się jeszcze minister przemysłu Christian Estrosi, grożąc, że państwo zwiększy swoje udziały, a tym samym i wpływ na decyzje firmy. To z kolei wzbudziło zaniepokojenie w Brukseli, a komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes zwróciła się do francuskiego rządu o wyjaśnienie całej sytuacji. Estrosi pospieszył z zapewnieniem, że państwo nie zamierza zwiększać udziałów w Renault.

Ostatecznie nowe clio, które ma się znaleźć na rynku w 2013 roku, będzie produkowane przede wszystkim w tureckiej Bursie. W 2009 roku 179,5 tys. tych aut wyjechało z zakładu Renault w Turcji, 125,4 tys. z Flins i 25,45 tys. z fabryki w Valladolid w Hiszpanii. Zakład we Flins wyprodukował również 15,4 tys. starszej wersji Clio 2.

Koncerny samochodowe starają się produkować najtańsze auta tam, gdzie koszty pracy są najniższe. To dlatego Renault produkował clio głównie w Bursie, a Fiat pandę i „500” w Tychach. W grudniu 2009 prezes Fiata nie wykluczył umieszczenia produkcji nowej pandy we włoskiej Pomigliano D’Arco pod Neapolem.

Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne