Saab pod nowym właścicielem

Niezależność funkcjonowania Saaba po 20 latach wpływów General Motors to najważniejsze zadanie Spykera — ogłosił prezes holenderskiej firmy Victor Muller

Publikacja: 27.01.2010 14:45

Saab pod nowym właścicielem

Foto: AFP

Po zawarciu transakcji kupna powstanie nowa spółka, ale obie firmy pozostaną odmienne — zapewnił na konferencji prasowej w Sztokholmie.

- Najważniejsze od zrobienia to nauczenie Saaba, by chodził samodzielnie na dwóch nogach. Bardzo długo był częścią ogromnego konglomeratu, więc przyjdzie mu z trudem wzięcie pełnej odpowiedzialności za samego siebie. Spyker nie będzie firmą córczaną Saaba i odwrotnie. Powstanie nowa firma, pewnie o nazwie Saab Spyker Automobile NV, notowana w Holandii, złożona z dwóch pod jednym dachem, ale niezależnych i ściśle współpracujących ze sobą - wyjaśnił.

Szef Spykera nie przewiduje zwolnień wśród 3400 pracowników szwedzkiej firmy, raczej zatrudnianie, jeśli wszystko pójdzie tak, jak przewidziano. Interes Saaba łatwo zrozumieć, bo to marka kultowa. Jej istotą jest jej szwedzkość — dodał.

General Motors otrzyma 400 mln dolarów: 74 mln w gotówce i 326 mln akcjami preferencyjnymi (niecałe 1 proc. praw głosu). Akcje z rosnącą dywidendą (6 proc. od stycznia 2012 i 12 proc. od 1 lipca 2014) będą mieć datę wykupu do 31 grudnia 2016 r.; Saab będzie mieć prawo żądania wykupienia ich wcześniej. Spyker ogłosił w Zeewolde, że pierwszą ratę 50 mln przeleje w dniu zamknięcia transakcji, drugą ratę 24 mln 15 lipca. Rząd szwedzki poręczy pożyczkę 400 mln euro od EBI. Z kolei firma Tenaci Capital BV należąca do Victora Mullera udzieli Spykerowi dwóch pożyczek: 25 mln dolarów na pierwszą ratę i 57 mln euro na spłatę innych pożyczek i zobowiązań Spykera wobec banków i różnych instytucji.

30 proc. udziałów (4,6 mln akcji) miała w nim rosyjska grupa finansowa Convers miliardera Władimira Antonowa, a 25 proc. narodowy fundusz Mubadala Development z Abu Zabi. W ramach obecnej umowy kupna Saaba prezes Spykera wykupił udziały Antonowa.

Spyker wyprodukował w 2008 r. 43 auta, a sprzedał 37 osiągając 7,8 mln obrotów i notując stratę 23,8 mln euro. W I półroczu 2009 wytworzył 21 aut, a sprzedał 23 w podstawowej cenie 199 990 euro za sztukę.

Saab wyprodukował w 2008 r. 89 086 pojazdów i sprzedał 94 751 osiągając obroty 1,6 mld euro i tracąc 300 mln euro, w 2009 r. produkcja zmalała do 20 791 a sprzedaż do 39 903, dając obroty 1 mld i stratę 400 mln.

Po zawarciu transakcji kupna powstanie nowa spółka, ale obie firmy pozostaną odmienne — zapewnił na konferencji prasowej w Sztokholmie.

- Najważniejsze od zrobienia to nauczenie Saaba, by chodził samodzielnie na dwóch nogach. Bardzo długo był częścią ogromnego konglomeratu, więc przyjdzie mu z trudem wzięcie pełnej odpowiedzialności za samego siebie. Spyker nie będzie firmą córczaną Saaba i odwrotnie. Powstanie nowa firma, pewnie o nazwie Saab Spyker Automobile NV, notowana w Holandii, złożona z dwóch pod jednym dachem, ale niezależnych i ściśle współpracujących ze sobą - wyjaśnił.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!