Dla klientów ważna jest cena, a nie etyka

Produkty firm dobrze traktujących klientów czy środowisko nie sprzedają się lepiej niż innych – wynika z badań "Rzeczpospolitej"

Publikacja: 03.03.2010 22:00

Dla klientów ważna jest cena, a nie etyka

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

– Jako największy koncern handlowy w Polsce uznajemy społeczną odpowiedzialność biznesu za nieodłączny element nowoczesnego zarządzania – przekonuje Renata Juszkiewicz, dyrektor sieci hipermarketów z grupy Metro w Polsce.

Jednak z punktu widzenia polskich konsumentów bycie firmą etyczną to na razie sztuka dla sztuki. Tylko co piąty Polak byłby skłonny zapłacić do 10 proc. więcej za produkty przedsiębiorstwa, które zachowuje się etycznie wobec pracowników, klientów, kontrahentów, akcjonariuszy oraz wobec otoczenia: środowiska czy lokalnych społeczności – wynika z badania przeprowadzonego dla "Rz" przez GfK.

Co więcej, ponad połowa badanych zauważa pogorszenie standardów w polskim biznesie. Najbardziej nieprzychylne firmom oceny wydają gospodynie domowe (63 proc.), które najczęściej decydują o domowych zakupach. Negatywne oceny moralności przedsiębiorstw nie przekładają się na wybory przy sklepowych półkach. Siedmiu na dziesięciu badanych nie zwraca na to uwagi przy robieniu zakupów lub nie ma w tej sprawie zdania.

– Takie wyniki badań każą się zastanowić, czy etyka w ogóle opłaca się firmom w Polsce – mówi Bolesław Rok z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego. – Polacy nie są wielkimi idealistami. Wolą kupować taniej niż etycznie.

Nic dziwnego, że nie potrafimy wskazać etycznych marek, a przecież coraz więcej firm stara się reklamować produkty, podkreślając ten walor swojego działania. Ekspert PR Jerzy Ciszewski szacuje, że około 10 proc. (a więc kilkadziesiąt milionów złotych) budżetów firm na komunikację z klientami dotyczy właśnie społecznej odpowiedzialności. Mimo to firmy nie rezygnują. Na przykład Vattenfall właśnie bezpłatnie wymienia na Śląsku oświetlenie ulic na energooszczędne. – Chcemy zdobywać zaufanie społeczności lokalnych – mówi Łukasz Zimnoch, rzecznik firmy. – Liczymy, że gdy rynek energii zostanie w pełni zliberalizowany, będziemy mogli wygrać z konkurencją właśnie takim podejściem. Oferty cenowe będą przecież niemal takie same.

W podobnym badaniu przeprowadzonym przed dwoma laty przez dziennik "Financial Times" połowa mieszkańców Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii pesymistycznie oceniała zachowania firm. Te negatywne oceny spowodowały rozwój na Zachodzie tzw. etycznej konsumpcji. Na produkty wypromowanej przez samych konsumentów marki Fair Trade Brytyjczycy wydają rocznie prawie 900 mln euro.

– Jako największy koncern handlowy w Polsce uznajemy społeczną odpowiedzialność biznesu za nieodłączny element nowoczesnego zarządzania – przekonuje Renata Juszkiewicz, dyrektor sieci hipermarketów z grupy Metro w Polsce.

Jednak z punktu widzenia polskich konsumentów bycie firmą etyczną to na razie sztuka dla sztuki. Tylko co piąty Polak byłby skłonny zapłacić do 10 proc. więcej za produkty przedsiębiorstwa, które zachowuje się etycznie wobec pracowników, klientów, kontrahentów, akcjonariuszy oraz wobec otoczenia: środowiska czy lokalnych społeczności – wynika z badania przeprowadzonego dla "Rz" przez GfK.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku