Rok bez drogowych obligacji

W tym roku na nowe inwestycje w Krajowym Funduszu Drogowym zostało zarezerwowane 15 mld zł

Publikacja: 13.01.2013 12:34

Rok bez drogowych obligacji

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Rząd nie planuje w tym roku emisji obligacji infrastrukturalnych - po raz pierwszy od  2009 roku. Planuje za to zaciągnąć kredyty w wysokości  5,8 mld zł.   Plan na rok 2012 przewidywał emisję papierów i  pozyskanie pożyczek w łącznej kwocie  14,7 mld zł. W końcu  na rynek trafiły papiery warte 3,725 mld zł.

Obsługa zaciągniętych wcześniej  na inwestycje drogowe  kredytów i obligacji ma  skarb państwa kosztować 2,5 mld zł.  Za takie  pieniądze  może powstać  ok. 100  km nowych dróg.

W sumie wpływy do KFD, rachunku z którego finansowane są inwestycje drogowe,  w tym roku mają wynieść 18,8 mld zł.  największą  pozycja na tej liście są  unijne dotacje – refundacje już poniesionych wydatków.  Zgodnie z planem rządu  z tego tytułu na rachunek drogowców ma wpłynąć 7,2 mld zł.  W ubiegłym roku kwota ta miała wynosić 11,1 mld zł. Tymczasem jak  wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowujących rok 2012, do KFD wpłynęło w   2012 roku  ok. 10 mld zł.

W tym roku  została zapisana tez kwota na remonty dróg krajowych  - 165 mln zł. Dotychczas z rachunku finansowane  mogły być jedynie wydatki związane z budową nowych tras.

W sumie wraz, z środkami zapisanymi na ten cel w budżecie w tym roku na remonty dróg,  GDDKiA będzie miała do dyspozycji  565 mln zł.

Podpisane dotąd przez rząd umowy koncesyjne mają przynieść o ok. 400 mln zł mniejsze wpływy niż wydatki z nimi związane.  Wpływy z tytułu koncesji, w tym z elektronicznego poboru opłat   pobieranych od kierowców za korzystanie z wybranych dróg krajowych i autostrad mają wynieść 1,9 mld zł. Tymczasem koszty związane ze współpracą z prywatnymi i partnerami zostały na ten rok zaplanowane na poziomie  2,3 mld zł. Obejmują m.in. zaplanowane na ten rok cztery rozszerzenia. - W sumie  tegoroczne wydatki na  e-myto mają wynieść 560 mln - mówi Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA. Jak  podaje  GDDKiA wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Pierwsze tegoroczne rozszerzenie  elektronicznego systemu poboru opłat miało miejsce w minioną sobotę. Wówczas siec płatnych  zwiększyła się o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki. Kolejne   zaplanowano na 30 marca.

Rząd nie planuje w tym roku emisji obligacji infrastrukturalnych - po raz pierwszy od  2009 roku. Planuje za to zaciągnąć kredyty w wysokości  5,8 mld zł.   Plan na rok 2012 przewidywał emisję papierów i  pozyskanie pożyczek w łącznej kwocie  14,7 mld zł. W końcu  na rynek trafiły papiery warte 3,725 mld zł.

Obsługa zaciągniętych wcześniej  na inwestycje drogowe  kredytów i obligacji ma  skarb państwa kosztować 2,5 mld zł.  Za takie  pieniądze  może powstać  ok. 100  km nowych dróg.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?