Reklama

Rok bez drogowych obligacji

W tym roku na nowe inwestycje w Krajowym Funduszu Drogowym zostało zarezerwowane 15 mld zł

Publikacja: 13.01.2013 12:34

Rok bez drogowych obligacji

Foto: Fotorzepa, Iwona Kaczanowska

Rząd nie planuje w tym roku emisji obligacji infrastrukturalnych - po raz pierwszy od  2009 roku. Planuje za to zaciągnąć kredyty w wysokości  5,8 mld zł.   Plan na rok 2012 przewidywał emisję papierów i  pozyskanie pożyczek w łącznej kwocie  14,7 mld zł. W końcu  na rynek trafiły papiery warte 3,725 mld zł.

Obsługa zaciągniętych wcześniej  na inwestycje drogowe  kredytów i obligacji ma  skarb państwa kosztować 2,5 mld zł.  Za takie  pieniądze  może powstać  ok. 100  km nowych dróg.

W sumie wpływy do KFD, rachunku z którego finansowane są inwestycje drogowe,  w tym roku mają wynieść 18,8 mld zł.  największą  pozycja na tej liście są  unijne dotacje – refundacje już poniesionych wydatków.  Zgodnie z planem rządu  z tego tytułu na rachunek drogowców ma wpłynąć 7,2 mld zł.  W ubiegłym roku kwota ta miała wynosić 11,1 mld zł. Tymczasem jak  wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowujących rok 2012, do KFD wpłynęło w   2012 roku  ok. 10 mld zł.

W tym roku  została zapisana tez kwota na remonty dróg krajowych  - 165 mln zł. Dotychczas z rachunku finansowane  mogły być jedynie wydatki związane z budową nowych tras.

W sumie wraz, z środkami zapisanymi na ten cel w budżecie w tym roku na remonty dróg,  GDDKiA będzie miała do dyspozycji  565 mln zł.

Reklama
Reklama

Podpisane dotąd przez rząd umowy koncesyjne mają przynieść o ok. 400 mln zł mniejsze wpływy niż wydatki z nimi związane.  Wpływy z tytułu koncesji, w tym z elektronicznego poboru opłat   pobieranych od kierowców za korzystanie z wybranych dróg krajowych i autostrad mają wynieść 1,9 mld zł. Tymczasem koszty związane ze współpracą z prywatnymi i partnerami zostały na ten rok zaplanowane na poziomie  2,3 mld zł. Obejmują m.in. zaplanowane na ten rok cztery rozszerzenia. - W sumie  tegoroczne wydatki na  e-myto mają wynieść 560 mln - mówi Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA. Jak  podaje  GDDKiA wpływy do KFD w 2013 r. z tytułu opłat pobieranych od kierowców mają wynieść ok. 1,88 mld zł.

Pierwsze tegoroczne rozszerzenie  elektronicznego systemu poboru opłat miało miejsce w minioną sobotę. Wówczas siec płatnych  zwiększyła się o 139 km, m.in. o 83 km  autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy, nowo wybudowany odcinek trasy S8 czy warszawski odcinek tej samej drogi na odcinku Modlińska – Marki. Kolejne   zaplanowano na 30 marca.

Rząd nie planuje w tym roku emisji obligacji infrastrukturalnych - po raz pierwszy od  2009 roku. Planuje za to zaciągnąć kredyty w wysokości  5,8 mld zł.   Plan na rok 2012 przewidywał emisję papierów i  pozyskanie pożyczek w łącznej kwocie  14,7 mld zł. W końcu  na rynek trafiły papiery warte 3,725 mld zł.

Obsługa zaciągniętych wcześniej  na inwestycje drogowe  kredytów i obligacji ma  skarb państwa kosztować 2,5 mld zł.  Za takie  pieniądze  może powstać  ok. 100  km nowych dróg.

Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama