Okęcie: terminal widmo

Co dalej z nowym dworcem lotniczym w warszawie? Na to będą musieli odpowiedzieć prawnicy. A pasażerowie dalej będą się tłoczyć w starym terminalu

Aktualizacja: 15.10.2007 02:37 Publikacja: 15.10.2007 02:15

Okęcie: terminal widmo

Foto: SPINKA

Porty Lotnicze umowę na budowę terminalu 2 na warszawskim lotnisku zerwały w piątek. Inwestor – konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Estudia Lamela – od pięciu miesięcy bezskutecznie próbował uzyskać zgodę na eksploatację od Państwowej Straży Pożarnej, bez której uruchomienie budynku jest niemożliwe. Całość prac miała być pierwotnie zakończona w 2005 r., ostatecznie termin przesunięto na maj 2007 r.

Zdaniem PPL wykonawca nie jest w stanie sprawnie zakończyć budowy i nie daje gwarancji, że kolejny ustalony termin otwarcia terminalu zostanie dotrzymany. Decyzje PPL poparł resort transportu. – Porty Lotnicze podjęły właściwą decyzję – powiedział „Rz” minister Jerzy Polaczek.Jak poinformował Piotr Bednarek, dyrektor biura rozbudowy terminalu 2, konsorcjum analizuje przesłane przez PPL oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu.

Nie wiadomo jednak, jak decyzja o zerwaniu kontraktu wpłynie na termin zakończenia inwestycji i jej ostateczny koszt. – Do końca października mamy otrzymać ekspertyzę Instytutu Techniki Budowlanej w terminalu 2. Wtedy się dowiemy, jakie prace trzeba jeszcze wykonać w hali odlotów terminalu 2 i pirsie północnym – mówi Artur Burak, rzecznik Polskich Portów Lotniczych. Wówczas będzie można określić koszt niezbędnych prac. Lada dzień ma również rozpocząć się inwentaryzacja. Dopiero po jej zakończeniu będzie można sporządzić harmonogram prac i określić, kiedy w terminalu zostaną odprawieni pierwsi pasażerowie.

Ewentualny spór z wykonawcą ma jednak nie mieć wpływu na dalsze opóźnienie. – Znajdziemy firmę, która niezbędne prace wykona szybko i sprawnie, wykończeniem nie musi zajmować się kolejny generalny wykonawca – podsumowuje Artur Burak. Jak dodaje, problemów z dostępem i prawami do projektu budowlanego nie będzie. W 97 proc. już jest on własnością Portów Lotniczych, przedsiębiorstwo zamierza dokupić brakujące 3 proc.

Nie wiadomo, ile Porty Lotnicze będą musiały zapłacić za wykonanie niezbędnych do otwarcia terminalu prac. Ich koszt może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów dolarów. A proces pomiędzy PPL i konsorcjum jest prawie pewny.

Od 1 maja PPL nalicza kary za opóźnienie w oddaniu budynku – ok. 70 tys. dol. dziennie. Już uzbierało się w ten sposób ok. 12 mln dolarów. Suma nie może przekroczyć 10 proc. wartości kontraktu, czyli ok. 24,7 mln dolarów. Konsorcjum jednak opóźnieniu nie czuje się winne i twierdzi, że wynika ono z kolejnych zmian w projekcie, których żąda właśnie PPL. Płacić nie zamierza.

Od momentu podpisania budzącego ogromne wątpliwości kontraktu koszt budowy wzrósł ze 199 mln dol. do 247 mln dol. Na razie konsorcjum otrzymało z tego ok. 180 mln dol. Więcej PPL z kieszeni na nowy terminal wykładać nie chce. Niewykluczone więc, że cenę prac dodatkowych odliczy od wartości kontraktu. A na to wykonawca bez walki się nie zgodzi.

Porty Lotnicze umowę na budowę terminalu 2 na warszawskim lotnisku zerwały w piątek. Inwestor – konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Estudia Lamela – od pięciu miesięcy bezskutecznie próbował uzyskać zgodę na eksploatację od Państwowej Straży Pożarnej, bez której uruchomienie budynku jest niemożliwe. Całość prac miała być pierwotnie zakończona w 2005 r., ostatecznie termin przesunięto na maj 2007 r.

Zdaniem PPL wykonawca nie jest w stanie sprawnie zakończyć budowy i nie daje gwarancji, że kolejny ustalony termin otwarcia terminalu zostanie dotrzymany. Decyzje PPL poparł resort transportu. – Porty Lotnicze podjęły właściwą decyzję – powiedział „Rz” minister Jerzy Polaczek.Jak poinformował Piotr Bednarek, dyrektor biura rozbudowy terminalu 2, konsorcjum analizuje przesłane przez PPL oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?