Turecka reaktywacja Grundiga

Znana marka ma wyjść na prostą. Turecki właściciel zapowiada w tym roku wielkie kampanie reklamowe. Za dwa lata udział rynkowy marki w Europie ma wynosić 15 proc.

Publikacja: 30.06.2008 02:47

Turecka reaktywacja Grundiga

Foto: Rzeczpospolita

Koc Holding jest jedynym właścicielem Grundiga od grudnia 2007 r. Przejęcie wciąż rozpoznawalnego producenta sprzętu elektronicznego kosztowało Turków tylko 100 mln euro. – Transakcja pozwala nam stać się marką globalną, dlatego będziemy w Grundiga inwestować, choć jest za wcześnie na podawanie kwot – mówi Bulent Bulgurlu, przewodniczący rady nadzorczej Koc Holding.

To największa firma w Turcji z 40 mld dol. przychodów rocznie. Zajmuje się nie tylko produkcją sprzętu (m.in. pod znaną w Polsce marką Beko), ale także motoryzacją (umowy licencyjne, np. z Fiatem). Należą do niej banki i sieci hoteli, zajmuje się także energetyką i przemysłem spożywczym. W ub.r. grupa odpowiadała za 9 proc. tureckiego PKB oraz 8 proc. eksportu, znalazła się też na 190. miejscu na liście 500 największych korporacji magazynu „Fortune”.

Teraz chce dać drugą szansę Grundigowi – marka powstała w 1945 r., była swego czasu jednym z europejskich liderów produkcji sprzętu elektronicznego. Zaczynała jednak tonąć w długach – tylko w 2000 r. jej strata netto wyniosła 1,3 mld euro. Beko Elektronik i brytyjska firma Alba w 2004 r. przejęły po połowie udziałów w niemieckiej spółce. Od grudnia ub.r. jej wyłącznym właścicielem są już Turcy. Marka od lat niemal się nie reklamuje, a producenci elektroniki, zwłaszcza z Japonii czy Korei, wydają na ten cel krocie, więc niemiecki brand, choć szacowny, ma niewielkie znaczenie – w Polsce ma ok. 4 proc. udziałów rynkowych.Jednak nowy właściciel ma co do Grundiga ambitne plany. – Chcemy być jedną z pięciu wiodących marek w sprzedaży telewizorów LCD i plazmowych w Europie – zapowiada Michael Peterseim, dyrektor zarządzający Grundig Germany.

Już w 2010 r. celem firmy w tym segmencie jest 15-proc. udział rynkowy, także z marką Beko. – Jeśli chodzi o telewizory, nasza produkcja wzrośnie z 3,2 mln sztuk rocznie obecnie do 5,5 mln w 2013 r. – mówi Oguzhan Ozturk, dyrektor generalny Grundig Elektronik. Firma prawdopodobnie jeszcze w tym roku wprowadzi też na europejski rynek pod swoją marką laptopy, klimatyzatory i ciśnieniomierze. – Na 2010 r. planujemy koniec produkcji telewizorów kineskopowych. Ciągle rozważamy też, czy nie wejść z marką Grundig w produkcję dużego sprzętu AGD – dodaje Michael Peterseim.

W Polsce Grundig znany jest głównie ze sprzętu audio i telewizorów. Jesienią w naszym kraju ruszy pierwsza od lat duża kampania Grundiga – dla Turków jesteśmy jednym z europejskich rynków strategicznych obok Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca