Turecka reaktywacja Grundiga

Znana marka ma wyjść na prostą. Turecki właściciel zapowiada w tym roku wielkie kampanie reklamowe. Za dwa lata udział rynkowy marki w Europie ma wynosić 15 proc.

Publikacja: 30.06.2008 02:47

Turecka reaktywacja Grundiga

Foto: Rzeczpospolita

Koc Holding jest jedynym właścicielem Grundiga od grudnia 2007 r. Przejęcie wciąż rozpoznawalnego producenta sprzętu elektronicznego kosztowało Turków tylko 100 mln euro. – Transakcja pozwala nam stać się marką globalną, dlatego będziemy w Grundiga inwestować, choć jest za wcześnie na podawanie kwot – mówi Bulent Bulgurlu, przewodniczący rady nadzorczej Koc Holding.

To największa firma w Turcji z 40 mld dol. przychodów rocznie. Zajmuje się nie tylko produkcją sprzętu (m.in. pod znaną w Polsce marką Beko), ale także motoryzacją (umowy licencyjne, np. z Fiatem). Należą do niej banki i sieci hoteli, zajmuje się także energetyką i przemysłem spożywczym. W ub.r. grupa odpowiadała za 9 proc. tureckiego PKB oraz 8 proc. eksportu, znalazła się też na 190. miejscu na liście 500 największych korporacji magazynu „Fortune”.

Teraz chce dać drugą szansę Grundigowi – marka powstała w 1945 r., była swego czasu jednym z europejskich liderów produkcji sprzętu elektronicznego. Zaczynała jednak tonąć w długach – tylko w 2000 r. jej strata netto wyniosła 1,3 mld euro. Beko Elektronik i brytyjska firma Alba w 2004 r. przejęły po połowie udziałów w niemieckiej spółce. Od grudnia ub.r. jej wyłącznym właścicielem są już Turcy. Marka od lat niemal się nie reklamuje, a producenci elektroniki, zwłaszcza z Japonii czy Korei, wydają na ten cel krocie, więc niemiecki brand, choć szacowny, ma niewielkie znaczenie – w Polsce ma ok. 4 proc. udziałów rynkowych.Jednak nowy właściciel ma co do Grundiga ambitne plany. – Chcemy być jedną z pięciu wiodących marek w sprzedaży telewizorów LCD i plazmowych w Europie – zapowiada Michael Peterseim, dyrektor zarządzający Grundig Germany.

Już w 2010 r. celem firmy w tym segmencie jest 15-proc. udział rynkowy, także z marką Beko. – Jeśli chodzi o telewizory, nasza produkcja wzrośnie z 3,2 mln sztuk rocznie obecnie do 5,5 mln w 2013 r. – mówi Oguzhan Ozturk, dyrektor generalny Grundig Elektronik. Firma prawdopodobnie jeszcze w tym roku wprowadzi też na europejski rynek pod swoją marką laptopy, klimatyzatory i ciśnieniomierze. – Na 2010 r. planujemy koniec produkcji telewizorów kineskopowych. Ciągle rozważamy też, czy nie wejść z marką Grundig w produkcję dużego sprzętu AGD – dodaje Michael Peterseim.

W Polsce Grundig znany jest głównie ze sprzętu audio i telewizorów. Jesienią w naszym kraju ruszy pierwsza od lat duża kampania Grundiga – dla Turków jesteśmy jednym z europejskich rynków strategicznych obok Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Koc Holding jest jedynym właścicielem Grundiga od grudnia 2007 r. Przejęcie wciąż rozpoznawalnego producenta sprzętu elektronicznego kosztowało Turków tylko 100 mln euro. – Transakcja pozwala nam stać się marką globalną, dlatego będziemy w Grundiga inwestować, choć jest za wcześnie na podawanie kwot – mówi Bulent Bulgurlu, przewodniczący rady nadzorczej Koc Holding.

To największa firma w Turcji z 40 mld dol. przychodów rocznie. Zajmuje się nie tylko produkcją sprzętu (m.in. pod znaną w Polsce marką Beko), ale także motoryzacją (umowy licencyjne, np. z Fiatem). Należą do niej banki i sieci hoteli, zajmuje się także energetyką i przemysłem spożywczym. W ub.r. grupa odpowiadała za 9 proc. tureckiego PKB oraz 8 proc. eksportu, znalazła się też na 190. miejscu na liście 500 największych korporacji magazynu „Fortune”.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne