Moda na zdrowie napędzi popyt na soki

Dobra koniunktura na polskim rynku soków, nektarów i napojów potrwa jeszcze kilka lat - pisze Beata Drewnowska

Publikacja: 02.07.2008 02:34

Beata Drewnowska

Beata Drewnowska

Foto: Rzeczpospolita

Producenci soków, nektarów i napojów z optymizmem patrzą w przyszłość. Popyt na ich wyroby będzie się zwiększał w dalszym ciągu, co najmniej o kilka procent rocznie. Jeszcze szybciej będzie rosła wartość ich przychodów. Branża nie wyklucza, że w tym roku wydatki Polaków na soki zwiększą się o jedną dziesiątą. Jeżeli prognozy staną się faktem, w 2008 r. Polacy przeznaczą na soki, nektary i napoje ok. 3,3 mld zł. Nie jest wykluczone, że podobne tempo uda się utrzymać w kolejnych latach. Wartość sprzedaży będzie wzrastać szybciej od jej wielkości, ponieważ do łask zaczną stopniowo wracać 100-procentowe soki, które są droższe niż nektary i napoje. W ciągu ostatnich trzech lat popyt na nie spadał. Powód? Rekordowo drogie były koncentraty z cytrusów, a w ubiegłym roku także z jabłek.

Obecnie sytuacja na rynku surowców jest dla przetwórców znacznie bardziej korzystna. W najbliższych miesiącach ceny soków nie powinny się zwiększyć w znaczny sposób. Jeżeli pójdą w górę, to głównym powodem podwyżek będzie wzrost kosztów produkcji i wynagrodzeń.

Polacy będą kupować coraz więcej 100-procentowych soków także dlatego, że rośnie ich zamożność. Ponadto coraz większą uwagę, tak jak konsumenci na zachodzie Europy, zaczynają przywiązywać do walorów zdrowotnych żywności i napojów.

Moda na zdrowy tryb życia doprowadzi do tego, że zwiększać się będzie także sprzedaż soków z warzyw. W ubiegłym roku wydatki na nie wzrosły o około jedną trzecią. Nie jest wykluczone, że takie tempo utrzyma się w kolejnych latach.

Duże możliwości rozwoju dają w Polsce także produkty ekologiczne, które już teraz biją rekordy popularności w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Wybór soków i napojów z ekocertyfikatem jest jeszcze mały. Należy się spodziewać jednak, że będzie się zwiększał. Prawdopodobne jest, że ekologiczne wersje soków wprowadzać będą nie tylko małe lokalne firmy, ale także liderzy rynku.

Duży potencjał tkwi także w produktach dla dzieci. Rocznie popyt na nie może rosnąć nawet o kilkanaście procent. Chętnych do walki o mocną pozycję na tym rynku jest coraz więcej. W tym roku do pierwszej trójki najpopularniejszych marek chce wejść Sokpol z sokiem Hugo. Firma kupiła prawa do tego znaku od QST z Wrocławia w połowie 2007 r.

Sokpol będzie się musiał zmierzyć z czeską Kofolą, która połączyła się z giełdowym Hoopem, aby ułatwić sobie zwiększenie udziałów rynkowych w Polsce. Czechów interesuje szczególnie nasz rynek napojów dla dzieci, gdzie są już obecni z marką Jupik.

Nie należy się spodziewać, że w najbliższym czasie pierwsze miejsce na polskim rynku straci Maspex, właściciel marek Kubuś i Tymbark. Ostra walka będzie się toczyć natomiast o drugie miejsce pomiędzy Agros Novą i Horteksem, którym interesowała się m.in. Coca-Cola.

Na początku tego roku na pozycji wicelidera umocnił się Hortex. Agros Nova nie zamierza poddać się bez walki. Liczy, że uda się jej zwiększyć udziały, m.in. dzięki herbacie mrożonej marki Garden, którą wprowadziła na rynek w kwietniu 2008 r.

Producenci soków, nektarów i napojów z optymizmem patrzą w przyszłość. Popyt na ich wyroby będzie się zwiększał w dalszym ciągu, co najmniej o kilka procent rocznie. Jeszcze szybciej będzie rosła wartość ich przychodów. Branża nie wyklucza, że w tym roku wydatki Polaków na soki zwiększą się o jedną dziesiątą. Jeżeli prognozy staną się faktem, w 2008 r. Polacy przeznaczą na soki, nektary i napoje ok. 3,3 mld zł. Nie jest wykluczone, że podobne tempo uda się utrzymać w kolejnych latach. Wartość sprzedaży będzie wzrastać szybciej od jej wielkości, ponieważ do łask zaczną stopniowo wracać 100-procentowe soki, które są droższe niż nektary i napoje. W ciągu ostatnich trzech lat popyt na nie spadał. Powód? Rekordowo drogie były koncentraty z cytrusów, a w ubiegłym roku także z jabłek.

Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Biznes
Janusz P. zatrzymany. Wizjoner branży alkoholowej czy oszust finansowy?
Biznes
Janusz P.: od zebranych milionów do 10 tys. wierzycieli i zatrzymania w cztery lata
Biznes
Ogromne straty rosyjskich koncernów państwowych przez wojnę Putina
Biznes
CBA zatrzymało byłego posła Janusza P. Potwierdza rzecznik