Wskutek podwyżki koszty CTL Logistics mogą się podnieść o ok. 4 mln zł rocznie, a PKP Cargo może, jak wynika z naszych szacunków, wydać ok. 60 mln zł więcej.
Dla towarowych przewoźników kolejowych to bardzo zła wiadomość. Około 30 proc. ponoszonych przez nich kosztów to właśnie opłaty za korzystanie z torów. W przypadku PKP Cargo to prawie 2 mld zł rocznie.
Wysokość ostatecznej podwyżki znana będzie dopiero w momencie otrzymania przez przewoźników nowego rozkładu jazdy. Opłaty różnią się bowiem w zależności od tego, kiedy trasa została zamówiona i po jakiej jakości torach kurs ma się odbywać. – Wzrosnąć mają również tzw. opłaty dodatkowe, m.in. za postój przy peronach na stacji – dodaje Monika Warmuż z PCC Rail.
3,3 mld zł rocznie wydaje PKP PLK na utrzymanie torów. Ok. 15 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu.
– To fatalna wiadomość – podsumowują zgodnie przewoźnicy towarowi.