Sposób na tańsze drogi

Rząd chce ponownie obniżyć wymagania stawiane spółkom stającym do przetargów – dowiedziała się „Rz”. Do budowy autostrad mają być dopuszczone mniejsze firmy

Aktualizacja: 05.09.2008 17:31 Publikacja: 05.09.2008 03:52

Sposób na tańsze drogi

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

By ustabilizować koszty budowy dróg, które w ciągu ostatnich dwóch lat rosły średnio o ok. 30 proc. rocznie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad nowymi zasadami rozstrzygania przetargów. Po wprowadzeniu tych przepisów koszt budowy kilometra trasy może być niższy średnio nawet o 10 proc. – wynika z szacunków „Rz”.

– Przepisy staną się bardziej elastyczne. Każda inwestycja będzie oddzielnie oceniana, tam gdzie jest to możliwe, przy prostych w realizacji projektach będziemy stawiać minimalne wymagania – wyjaśnia Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowane odcinki będą podzielone na 20-kilometrowe fragmenty, a nie jak obecnie m.in. 30-km. Spowoduje to, że do przetargów mają zostać dopuszczone firmy, które nie mają doświadczenia jako generalni wykonawcy, ale mają je jako podwykonawcy prac.

Ostatnia liberalizacja przepisów miała miejsce przed dwoma laty. Wówczas do wielkiej „piątki” drogownictwa dołączyły mniejsze firmy. Swój czas wykorzystały m.in. PBDiM Mińsk Mazowiecki (wystartował i wygrał w wartym 114 mln zł przetargu na roboty budowlane na odcinku ekspresowej dwójki łączącej autostradę A2 z Warszawą). Z gigantami z powodzeniem udało się zmierzyć również firmie IMB Podbeskidzie. Wygrała przetarg na budowę ekspresowej siódemki między Grójcem a Białobrzegami. Jej oferta byłao 10 mln zł niższa niż złożona przez następnego chętnego. Od wyniku przetargu odwołała się firma Strabag – bez powodzenia.

Kolejne zmiany w wymogach przetargów to szansa dla następnych spółek i tym samym sposób na obniżenie wygórowanych stawek największych firm. Pierwsze przetargi na nowych zasadach mogą się odbyć jeszcze pod koniec tego roku.

– Na rynku pojawi się wtedy co najmniej 20 kolejnych przedsiębiorstw – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Jego zdaniem cena budowy 1 km drogi może obniżyć się od 2 do 20 proc. – Skończy się też handel kontraktami – dodaje. Jak wyjaśnia, częstą praktyką jest ubieganie się o kontrakty przez duże firmy, które, gdy podpiszą umowę z rządem, organizują własne przetargi. – Inwestycje realizuje inna firma, własnymi siłami, po dużo niższych kosztach. Marże wynoszą od ok. 2 proc. do ok. 10 proc. – wyjaśnia Wojciech Malusi.

Nowym pomysłem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na pewno nie będą zachwycone duże, międzynarodowe firmy budowlane. W Polsce największe kontrakty realizują m.in. takie firmy, jak szwedzka Skanska, austriacki Strabag i Kirschner oraz Budimex-Dromex. Największy projekt drogowy GDDKiA w 2009 roku to 180-km odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Pyrzowic (wart 2,2 mld euro).

– Czekamy na obiecany boom. Zarówno duże, jak i średnie firmy są do niego świetnie przygotowane – mówi Marcin Gesing z firmy Skanska.

Podzielenie inwestycji na mniejsze odcinki ułatwi do nich dostęppolskim firmom, wzmocni je i pozwoli dalej intensywnie się rozwijać. Te firmy już tak naprawdę realizowały kontrakty, tylko że jako podwykonawcy dużych firm. W ciągu ostatnich kilku lat zdobyły doświadczenie i dojrzały do tego, by samodzielnie realizować kontrakty.Nie spodziewałbym się gwałtownej obniżki kosztów budowy dróg, bo trzeba pamiętać, że cały czas rosną koszty materiałów i robocizny. Ale obniżki powinny być. Planowane zmiany pomogą na pewno ustabilizować rynek.

By ustabilizować koszty budowy dróg, które w ciągu ostatnich dwóch lat rosły średnio o ok. 30 proc. rocznie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad nowymi zasadami rozstrzygania przetargów. Po wprowadzeniu tych przepisów koszt budowy kilometra trasy może być niższy średnio nawet o 10 proc. – wynika z szacunków „Rz”.

– Przepisy staną się bardziej elastyczne. Każda inwestycja będzie oddzielnie oceniana, tam gdzie jest to możliwe, przy prostych w realizacji projektach będziemy stawiać minimalne wymagania – wyjaśnia Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca