Wielkie kredyty na autostrady

Firmy szukają pieniędzy. Najlepszym źródłem okazuje się Europejski Bank Inwestycyjny. Może pożyczyć 10 mld zł

Publikacja: 26.11.2008 02:17

Pożyczki na budowę dróg brała również GDDKiA

Pożyczki na budowę dróg brała również GDDKiA

Foto: Rzeczpospolita

O pieniądze starają się prywatne firmy budujące polskie autostrady. Wiadomo już, że GTC budujące 90-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem, dostanie 550 mln euro. EBI zadeklarował również, że pożyczy połowę kwoty – czyli ok. 500 mln euro – potrzebnej na wybudowanie A2 od Konotopy do Warszawy. O pożyczkę ubiegają się również Autostrada Wielkopolska na budowę A2 do granicy z Niemcami oraz Budimex, negocjujący warunki koncesji, na jakich zbuduje 180-km odcinek A1 ze Strykowa do Pyrzowic. Obie firmy mają wstępne deklaracje banku. O szczegółach będą rozmawiać po zakończeniu negocjacji z rządem – to ma nastąpić w ciągu kilku, kilkunastu dni.

W sumie – w przeliczeniu na złotówki, EBI może w najbliższym czasie pożyczyć koncesjonariuszom prawie 10 mld zł. – Środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego są tańsze, niż te oferowane na rynku komercyjnym – mówi Marcin Trzciński, rzecznik GTC.

– Przykładowo: marża EBI może wynosić LIBOR plus 10 pkt bazowych. Banków komercyjnych np. plus 120 pkt. – dodaje.

W trakcie kryzysu finansowego Europejski Bank Inwestycyjny jest nie tylko źródłem najtańszych pieniędzy, ale w ogóle gotówki. Banki komercyjne nie dysponują takimi pieniędzmi. Pożyczka z EBI może być więc jedyną szansą na zamknięcie finansowe planowanych inwestycji.

Kto otrzyma koncesję na budowę trasy A2 do Konotopy, jeszcze nie wiadomo. O kontrakt ubiegają się Autostrada Południe, której jednym z udziałowców jest Budimex, i Autostrada Mazowsze, w skład której wchodzi m.in. Stalexport. Negocjacje mają zakończyć się w ciągu kilkunastu dni.

Deklaracja EBI znacznie ułatwi ewentualne zamknięcie finansowe inwestycji Budimeksowi, który jako jedyny negocjuje równocześnie warunki umowy na budowę i zarządzanie 180-km trasy A1 ze Strykowa do Pyrzowic. Poprawi też jego pozycję negocjacyjną. Spółka chce bowiem, jak wynika z informacji „Rz”, wybudować A2 do Warszawy taniej niż konkurent, ale zabiegała o dłuższy termin realizacji, właśnie m.in. w związku z koniecznością zebrania pieniędzy na inwestycje.

W ciągu kilku dni mają zakończyć się negocjacje umowy na budowę A1 do Pyrzowic. Koszt inwestycji to ok. 2 mld euro. – EBI jest zainteresowany współfinansowaniem tej inwestycji, ale by rozmawiać o szczegółach, musimy pokazać umowę – mówi Marek Michałowski, prezes Budimeksu. W przypadku tego kontraktu pożyczka może wynieść około miliarda euro.

Od 2004 roku Europejski Bank Inwestycyjny pożyczył prywatnym firmom na budowę dróg w Polsce ok. 2,1 mld zł. Za te pieniądze powstały już m.in. trasa średnicowa na Śląsku (bank wyłożył na nią ok. 160 mln euro) oraz 92 km trasy A4 z Wrocławia do Krzywej – tu pożyczka wynosiła ok. 40 mln euro.Koncesjonariusze – Autostrada Wielkopolska i GTC – do tej pory dostali z EBI ponad 700 mln euro: Gdańsk Transport Company na budowę 100-km trasy A1 z Gdańska do Grudziądza pożyczył ok. 500 mln euro, AWSA na budowę pierwszego odcinka trasy A2 z Konina do Nowego Tomyśla – ok. 210 mln euro. – Zabiegamy, by zaangażowanie EBI w finansowanie kolejnego etapu A2, czyli budowę trasy do Świecka, było znacznie większe – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.

Zamknięcie finansowe projektu ma nastąpić w marcu. Spółka liczy, że EBI pożyczy jej ponad 50 proc. wartości inwestycji, czyli co najmniej 650 mln euro.

[ramka]Europejski Bank Inwestycyjny od 2004 roku przekazał dyrekcji2,9 mld zł. Bank Światowy – ponad 1,2 mld zł. [/ramka]

[ramka]WWW

Więcej o polskich drogach

[link=http://www.gddkia.gov.pl]www.gddkia.gov.pl[/link][/ramka]

O pieniądze starają się prywatne firmy budujące polskie autostrady. Wiadomo już, że GTC budujące 90-kilometrowy odcinek A1 między Grudziądzem a Toruniem, dostanie 550 mln euro. EBI zadeklarował również, że pożyczy połowę kwoty – czyli ok. 500 mln euro – potrzebnej na wybudowanie A2 od Konotopy do Warszawy. O pożyczkę ubiegają się również Autostrada Wielkopolska na budowę A2 do granicy z Niemcami oraz Budimex, negocjujący warunki koncesji, na jakich zbuduje 180-km odcinek A1 ze Strykowa do Pyrzowic. Obie firmy mają wstępne deklaracje banku. O szczegółach będą rozmawiać po zakończeniu negocjacji z rządem – to ma nastąpić w ciągu kilku, kilkunastu dni.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca