Niezrozumiałe zmiany na kolei

Krzysztof Celiński złożył wczoraj rezygnację z stanowiska prezesa PKP PLK. Ma zastąpić prezesa PKP Intercity, Czesława Warsewicza. Warsewicz zaś ma znaleźć miejsce w innych rządowych strukturach odpowiedzialnych za kolej. Kolejne zmiany kadrowe szykują się we wszystkich spółkach grupy PKP m.in. w Warsie, PKP Cargo i Urzędzie Transportu Kolejowego

Aktualizacja: 10.01.2009 18:00 Publikacja: 10.01.2009 05:20

Niezrozumiałe zmiany na kolei

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

??W pierwszej kolejności posady stracili Czesław Warsewicz, prezes PKP IC i Krzysztof Supa — członek zarządu spółki na stanowisku dyrektora technicznego. Czesława Warsewicza ma zastąpić Krzysztof Celiński, dotychczasowy prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów. Supę ma zastąpić Krzysztof Kołodziejski, dotychczasowy dyrektor do spraw techniczno — eksploatacyjnych w spółce PKP Przewozy Regionalne, która w grudniu trafiła w ręce samorządów.?

Oficjalnym powodem odwołania Czesława Warsewicza jest „poprawa współpracy w ramach zarządu oraz usprawnienie procesu eksploatacyjnego w spółce”. — Powodów merytorycznych nie było, od trzech lat spółka PKP IC funkcjonuje coraz lepiej — mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Nieoficjalnie mówi się, że prezes PKP IC stracił fotel, gdyż nie cieszył się sympatią przedstawicieli rządu nadzorujących spółkę. Ma mu zostać powierzone inne stanowisko. Tym bardziej, że w ciągu najbliższych kilku tygodni ma dojść do zmian personalnych we wszystkich spółkach należących do grupy PKP. Stanowisko ma stracić także Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który podlega pod resort infrastruktury.?

Kontrowersyjne jest też powierzenie stanowiska Krzysztofowi Celińskiemu, co do którego resort infrastruktury miał zastrzeżenia.

— Dotychczasowy zarząd PKP PLK nie do końca radził sobie z wykorzystywaniem środków unijnych, czego przykładem jest wydłużenie inwestycji z Warszawy Zachodniej do Okęcia. Za mało odważnie przystąpił do redukcji kosztów w spółce — podsumowuje Furgalski.?

Z władz spółki zostali także odwołani Mirosław Pawłowski, dyrektor do spraw finansowych oraz Józef Jeżewicz, odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury. ?Wczorajsze zmiany nie zakończą roszad personalnych w PKP PLK. Stanowiska ma stracić aż pięciu z siedmiu członków zarządu. Funkcje zachowają prawdopodobnie Marek Pawilk, odpowiedzialny za strategię i rozwój oraz Zbigniew Zarychta, dyrektor do spraw sprzedaży.?— Resort infrastruktury w pełni popiera dokonane zmiany — powiedział „Rz” Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa infrastruktury.

?Celińskiego ma zastąpić Zbigniew Szafrański, dotychczas przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK. Ma zajmować stanowisko do czasu wyłonienia prezesa w konkursie przez radę nadzorczą. Z nieoficjalnych informacji wynika, że jest jego faworytem. Ma bowiem przeprowadzić spółkę odpowiedzialną za infrastrukturę kolejową przez proces wyodrębnienia jej ze struktur grupy PKP. Mimo, że jeszcze niedawno resortu infrastruktury był temu pomysłowi przeciwny.?Znaczące zmiany mają nastąpić także we władzach PKP Cargo.

Przewoźnik towarowy jest w trudnej sytuacji spowodowanej m.in. spowolnieniem gospodarczym, zaniedbaną latami restrukturyzacją spółki. — Prezesowi nie pozwolono dobrać sobie współpracowników, narzucono mu członków zarządu, co uniemożliwia przeprowadzenie zmian w spółce. Zarząd jest skonfliktowany — podsumowuje Furgalski.?To ma się zmienić. Na razie nie ma jednak planu odwołania Wojciecha Balczuna, prezesa spółki. Na razie Cargo czeka więc zarządzanie kryzysowe. Ma ono polegać m.in. na wprowadzeniu w życie restrykcyjnego programu naprawczego.

— Gruntownie tniemy koszty, zarząd obniża sobie wynagrodzenia do poziomu z 2007 roku, tniemy koszty związane z samochodami służbowymi i mieszkaniami — mówi Wojciech Balczun.?

Zmiany mają przyczynić się do gruntownego zreformowania grupy PKP, tak by kolej zaczęła sprawniej wykorzystywać unijne środki i realizować inwestycje w infrastrukturę. Mają również przyspieszyć planowaną prywatyzację spółek z grupy.?

??W pierwszej kolejności posady stracili Czesław Warsewicz, prezes PKP IC i Krzysztof Supa — członek zarządu spółki na stanowisku dyrektora technicznego. Czesława Warsewicza ma zastąpić Krzysztof Celiński, dotychczasowy prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów. Supę ma zastąpić Krzysztof Kołodziejski, dotychczasowy dyrektor do spraw techniczno — eksploatacyjnych w spółce PKP Przewozy Regionalne, która w grudniu trafiła w ręce samorządów.?

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?