Markę Panasonic zna 85,6 proc. Polaków. 0,3 pkt procentowego mniej wskazań ma Philips, zaś 85 proc. rozpoznaje markę Sony – wynika z badania rozpoznawalności marek przeprowadzonego przez PBS DGA na zlecenie On Board PR. Zaskoczeniem jest wysoka pozycja Grundiga, który ma kiluprocentowy udział w rynku elektroniki, ale markę rozpoznaje aż 72,3 proc. konsumentów. Z kolei Samsung, lider sprzedaży telewizorów, może się pochwalić jedynie kilkoma procentami wskazań więcej.

– Nasz sprzęt wiele lat powstawał w Polsce. Dla wielu osób była to pierwsza marka, z którą miały styczność. Dlatego jej świadomość utrzymuje na wysokim poziomie – mówi Marek Kłonowski, dyrektor zarządzający Grundig Polska.

Co ciekawe, 77 proc. ankietowanych twierdzi, że przy wyborze sprzętu liczy się jego innowacyjność. – Inaczej postrzegają ją kobiety i mężczyźni. Np. marka LG zdecydowanie częściej była oceniana jako innowacyjna przez kobiety – 37 proc. wskazań. Zgadza się z tym 28 proc. mężczyzn. Odwrotnie w przypadku Pioneera, którego 18 proc. mężczyzn uznało za markę innowacyjną. Zgadza się z tym tylko 10 proc. kobiet – mówi Tomasz Dziedzic z PBS DGA.

Za najbardziej innowacyjną markę Polacy uznali Sony. W pewnej części to zasługa bardzo zróżnicowanej oferty, w której oprócz tradycyjnego RTV są także laptopy Vaio czy konsola Playstation 3 wyposażona w czytnik płyt Blu-Ray.

– Sukces Sony to skutek wieloletnich wysiłków promocyjnych, ale też zasługa wdrażania nowych technologii. Niektóre rozwiązania, jak walkman, weszły do słowników języka polskiego – mówi Norbert Kilen z On Board PR, które zleciło przeprowadzenie badań.

Właśnie wydatki na promocję są kluczowe dla postrzegania marki. – Wygrywają ci, którzy najbardziej się promują. Sprzęt elektroniczny różni się tak niewiele od siebie, że konsumenci w sklepie nie kierują się już jego parametrami, a przyzwyczajeniami oraz swoją, choćby podświadomą, wiedzą o marce – mówi Rafał Szysz, dyrektor stowarzyszenia ProMarka.

– Od kilku lat inwestujemy w lepszą komunikację z klientem końcowym. Widać tego efekty – tak pierwszą pozycję swojej firmy w rankingu zinterpretował Kazimierz Monkiewicz, prezes Panasonic Polska.

Jak mówi Rafał Szysz, wizerunki całych marek mogą być odmienne od postrzegania ich konkretnych produktów w poszczególnych niszach. – Jedna firma jest np. dobra w konsolach do gier, ale słaba w aparatach fotograficznych. Ogólny ranking popularności marek nie pokazuje takich szczegółów – dodaje Szysz.