Superpociągi jeżdżące powyżej 200 km/godz. mają kursować w 2012 roku na trasie Gdynia – Warszawa – Katowice. Szacowany koszt ich zakupu to ponad
1,5 mld zł. Z rywalizacji o intratny kontrakt w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego zostały już wykluczone przez InterCity dwie hiszpańskie firmy CAF i Talgo. W grze pozostało jeszcze czterech producentów.
W fabryce kolejowej w miasteczku Savigliano pod Turynem powstaje 14 pociągów Nuovo Pendolino, które na przełomie 2009 i 2010 roku mają pędzić nawet 250 km/godz. w barwach przewoźnika Cisalpino między Szwajcarią a Niemcami. Dzięki konstrukcji tzw. wychylnego pudła pokonują zakręty do 30 proc. szybciej niż inne pociągi.
Jak ustaliliśmy, to właśnie takie składy chce zaproponować PKP InterCity francuski Alstom, który przejął zakłady kolejowe Fiat Ferroviaria w Savigliano. Alstom posiada też fabrykę Konstalu w Chorzowie, w którą zainwestował dziesiątki milionów złotych. To spory atut, ale w razie wygranej w przetargu pociągi nie byłyby montowane w Chorzowie.
– 20 składów to za małe zlecenie, żeby uruchamiać linię produkcyjną w Chorzowie. Poza tym w Polsce składamy przecież pociągi metra dla Budapesztu i Stambułu – mówi „Rz” wiceprezes Alstom Transport Ronald Kientz.