Dilerzy chcą akcji Opla

Europejscy dilerzy chcą kupić 20 proc. akcji koncernu. Zamierzają zebrać na ten cel 500 mln euro

Publikacja: 16.05.2009 02:19

Fiat i Magna mają czas do 20 maja na przedstawienie rządowi niemieckiemu ostatecznych i bardzo szcze

Fiat i Magna mają czas do 20 maja na przedstawienie rządowi niemieckiemu ostatecznych i bardzo szczegółowych ofert przejęcia Opla.

Foto: Rzeczpospolita

Europejscy dilerzy Opla/Vauxhalla zamierzają kupić do 20 proc akcji firmy. Rozmawiają już z potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi kupnem firmy – Fiatem i Magną.

Władze Eurody – organizacji zrzeszającej 4 tysiące dilerów Opla/Vauxhalla z 25 krajów – są również w kontakcie ze związkami zawodowymi w Oplu, które są bardzo przychylne takiemu rozwiązaniu.

Piotr Sitkowski z Auto Żoliborz, który brał udział w naradzie Euroda, powiedział „Rz”, że decyzja o dobrowolnym opodatkowaniu kwotą 150 euro od każdego sprzedanego samochodu zapadła jednogłośnie. Pieniądze te wpłacane byłyby na konto specjalnego funduszu, który ostatecznie stałby się udziałowcem Opla. Z kolei w tym funduszu udziały miałyby krajowe organizacje dilerskie. Wielkość udziałów zależałaby od liczby sprzedanych samochodów.

Zdaniem Sitkowskiego w ciągu trzech lat obowiązywania programu uda się uzbierać ok. 500 mln euro, co powinno pozwolić na kupno 10 – 20 proc. akcji. – To także da nam miejsce w radzie nadzorczej Opla i możliwość wpływania na podejmowane przez nią decyzje, także do dywidendy i udziałów w głosowaniach. Dzięki temu nasz dilerski głos będzie miał wpływ na zarządzanie firmą.

Zdaniem dilerów, którzy w piątek obradowali w Wiedniu, Opel ma dzisiaj bardzo dobre produkty, praktycznie wszystkie zostały odnowione, ich jakość jest zadowalająca. – Sukces modelu Insignia pokazuje, że ten koncern ma ogromny potencjał i to trzeba ratować – przekonuje Jaap Timmer, przewodniczący Eurody.

Tyle że zdaniem dilerów te auta powinny być tańsze, a producent dodatkowo intensywniej powinien je promować. – Na to także chcemy mieć wpływ. Dzisiaj Opel traci właśnie przez zbyt wysokie ceny – mówi Piotr Sitkowski. Nie ukrywa, że akcja podjęta przez dilerów to dla nich, tak jak i dla Opla, „być albo nie być”. Albo razem przetrwamy najtrudniejsze, albo razem z Oplem znikniemy – dodaje.

Fiat i Magna mają czas do 20 maja na przedstawienie rządowi niemieckiemu ostatecznych i bardzo szczegółowych ofert przejęcia Opla. Z kolei rząd w Berlinie jest gotowy do powołania firmy powierniczej, która tymczasowo zarządzałaby Oplem do czasu pojawienia się wiarygodnych propozycji przejęcia. Inaczej – zdaniem ministra gospodarki Karla-Theodora zu Guttenberga – postawienie w stan upadłości może się okazać początkiem udanego startu Opla. Załoga koncernu także jest gotowa do przejęcia udziałów w nowej firmie, ponieważ – jak obawiają się związki zawodowe – gdyby doszło do fuzji z Fiatem zlikwidowanych byłoby 18 z 54 tys. miejsc pracy w Oplu.

[i]Stowarzyszenie Partnerów GM w Polsce

[link=http://www.spgm.swi.com.pl]www.spgm.swi.com.pl[/link][/i]

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?