Grolsch zdecydował się rzucić wyzwanie Heinekenowi i Carlsbergowi na polskim rynku

Sprzedaż piw zagranicznych. Dzięki obniżce ceny i zmianie dystrybutora Grolsch spróbuje wyjść z cienia innych światowych marek

Publikacja: 10.08.2009 03:26

Grolsch zdecydował się rzucić wyzwanie Heinekenowi i Carlsbergowi na polskim rynku

Foto: grolsch.com

Kompania Piwowarska zaczyna ekspansję Grolscha od dziesięciu największych polskich miast. Marka trafi tam do hiper- i supermarketów, sieci delikatesów oraz lokali gastronomicznych. Na razie lider polskiego rynku piwa nie zdradza, kiedy przyjdzie kolej na mniejsze miejscowości.

Do znanej na całym świecie marki większą niż dotąd liczbę klientów ma przekonać w Polsce nowa cena. Dotychczasowy dystrybutor Grolscha, notowana na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie spółka Central European Distribution Corporation, wprowadzał na krajowy rynek niewielkie ilości piwa. Przez to półlitrowa butelka grolscha kosztowała ponad 10 zł. Od początku sierpnia 2009 r. sugerowana cena napoju z charakterystycznym zamknięciem wynosi 4,99 zł.

Ani Kompania Piwowarska, ani jej konkurenci oficjalnie nie przyznają, że przejęcie przez nią dystrybucji grolscha zaostrzy walkę o segment piw międzynarodowych. Jednak wśród osób związanych z branżą pojawiają się głosy, że rywalizacja będzie teraz ostrzejsza. Tym bardziej że piwo sprzedaje się w Polsce coraz słabiej. W pierwszej połowie 2009 roku popyt na nie się zmniejszył, według różnych szacunków, od 7 do ok. 10 proc. Spadku na podobnym poziomie można się spodziewać także w ciągu całego roku.

Bezpośrednimi rywalami Grolscha są Heineken sprzedawany w Polsce przez Grupę Żywiec, wicelidera rynku piwa, oraz marka Carlsberg oferowana przez Carlsberg Polska. Według naszych szacunków obie te marki kontrolują w sumie ok. 90 proc. segmentu piw międzynarodowych.

Na razie żadna z międzynarodowych marek, które sprzedaje Kompania, nie pokonała Heinekena ani Carlsberga. Peroni Nastro Azzurro i Miller są markami niszowymi. Nieco mocniejszą pozycję ma Pilsner Urquell.

– Jesteśmy przygotowani na każdą sytuację – zapewnia Sebastian Tołwiński, rzecznik Grupy Żywiec. Dodaje, że w związku ze zmianami na rynku jego firma nie zamierza dodatkowo wspierać swojej zagranicznej marki.

Natomiast w Carlsberg Polska, firmie numer trzy na polskim rynku piwa, starają się dostrzec pozytywne strony przejęcia dystrybucji grolscha przez Kompanię Piwowarską. – Każda kolejna kampania promocyjna może przykuć uwagę konsumentów do segmentu zagranicznych piw premium, dzięki czemu ich popularność może się zwiększyć – mówi Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberg Polska. Do tej pory marki międzynarodowe zdobyły ok. 4 proc. udziałów w polskim rynku piwa.

Grolsch należy do właściciela Kompanii Piwowarskiej od 2007 r. Koncern SABMiller kupił holenderską firmę za 816 mln euro. Tuż po transakcji koncern zapowiedział, że chce wzmocnić pozycję Grolscha, m.in. w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Kompania Piwowarska zaczyna ekspansję Grolscha od dziesięciu największych polskich miast. Marka trafi tam do hiper- i supermarketów, sieci delikatesów oraz lokali gastronomicznych. Na razie lider polskiego rynku piwa nie zdradza, kiedy przyjdzie kolej na mniejsze miejscowości.

Do znanej na całym świecie marki większą niż dotąd liczbę klientów ma przekonać w Polsce nowa cena. Dotychczasowy dystrybutor Grolscha, notowana na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie spółka Central European Distribution Corporation, wprowadzał na krajowy rynek niewielkie ilości piwa. Przez to półlitrowa butelka grolscha kosztowała ponad 10 zł. Od początku sierpnia 2009 r. sugerowana cena napoju z charakterystycznym zamknięciem wynosi 4,99 zł.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej