Do zaplanowanych na 2010 rok pieniędzy z budżetu dojdą wpływy z opłaty drogowej od oleju napędowego. We wtorek rząd przyjął nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Wyższa opłata spowoduje wzrost ceny oleju napędowego o 4 proc., czyli 16 groszy na litrze. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2010 r. W sumie na remonty torów PKP PLK ma posiadać 830 mln zł.
– Wpływy do Funduszu Kolejowego wyniosą ok. 500 mln zł, z tego 390 mln zł dostanie PKP PLK, 10 mln zł SKM w Trójmieście i 100 mln zł województwa – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Do tego należy doliczyć wpływy z nowej akcyzy.
To pozwoli PKP PLK, spółce, która zarządza polskimi torami, zwiększyć nakłady na remont linii kolejowych i uniknąć problemów z niewystarczającą płynnością finansową. Ale te dodatkowe środki z opłaty od oleju napędowego to za mało na realizację inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych.
Regiony przeznaczyły na inwestycje kolejowe do 2013 roku ok. 640 mln euro. W rządowym programie operacyjnym zarezerwowano dla PKP PLK ok. 4,8 mld euro.
– By wykorzystać pieniądze z programów regionalnych, musimy mieć 540 mln wkładu własnego. Rząd zapewnia, że dostaniemy te pieniądze – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Ale martwi go, że firma nie ma też 10 mld zł na realizację pozostałych inwestycji unijnych.