Mercedesa, uznawanego w Polsce za ikonę motoryzacyjnego luksusu, obecny kryzys wcale nie dotknął. Na polskim rynku ten rok będzie dla marki rekordowy.
– Już we wrześniu łączna liczba sprzedanych samochodów i tych, na które złożono zamówienia, okazała się wyższa niż w całym 2008 roku – mówi Piotr Wójcik z Mercedes Benz Polska. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprzedaż październikowa tej marki była większa od tej sprzed roku o blisko 15 proc., natomiast za okres od stycznia do października – o 12 proc.
To znakomity rok także dla BMW. W październiku w porównaniu rok do roku sprzedaż wzrosła o 27 proc., a za dziesięć miesięcy prawie o 14 proc. Powodów do narzekań nie ma także Volvo, które zakłada w całym 2009 roku wzrost sprzedaży o ok. 12 proc. Prawdziwym koniem pociągowym okazało się auto segmentu SUV – XC60 w cenie od ok. 140 tys. Firma sprzedała do końca października blisko 1 tys. szt. tych aut. – Zakładamy, że do końca roku sprzedaż tego modelu sięgnie 1,4 – 1,5 tys. sztuk – mówi dyrektor marketingu Volvo Auto Polska Marcin Klimczewski. Dużym powodzeniem cieszy się także większy i znacznie droższy SUV XC 90 (ceny od 200 tys. wzwyż). Od początku roku auto to znalazło o 40 proc. więcej nabywców.
Choć spowolnienie gospodarcze zmusiło większość Polaków do zaciskania pasa, terenowo-rekreacyjne SUV pozostają rynkowym szlagierem. Według Samaru od stycznia do końca października tego roku sprzedano 21 tys. aut z tego segmentu rynku. Przeważają tańsze modele, ale sprzedaż droższych i tak przerosła oczekiwania części importerów. Mazda Motor Poland sprzedała od stycznia ponad 170 sztuk modelu CX-7, kosztującego w wersji benzynowej od 150 tys. zł, a z silnikiem dieslowskim od 133 tys. zł.
– Nie ukrywam, że jesteśmy takim obrotem sprawy pozytywnie zaskoczeni – przyznaje Magdalena Węglewska z Mazda Motor Poland. Także niektóre marki, które nie są kojarzone z segmentem aut luksusowych, poprawiły sprzedaż drogich modeli. Hyundai, który oferuje w Polsce luksusowego SUV ix55 (cena powyżej 206 tys. zł), zakładał sprzedaż w tym roku najwyżej pięciu, sześciu sztuk tego modelu. Tymczasem już teraz nabywców znalazło kilkanaście takich samochodów.