– W ostatnich dziesięciu latach nie wybudowano w Polsce ani jednej fabryki samochodów osobowych, choć walczyliśmy o pięć takich inwestycji. Tymczasem KIA, Hyundai czy Toyota powędrowały do sąsiadów – przypomina prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Mimo to branża motoryzacyjna stała się dla polskiej gospodarki jednym z kluczowych sektorów, co potwierdzają dane z najnowszej edycji Listy 500 największych firm w Polsce, przygotowanej przez „Rz”. Sektor odpowiada za ponad 10 proc. przychodów firm z listy. Mimo głębokiego kryzysu w ostatnim roku branża zanotowała 15-proc. wzrost sprzedaży, a jej rentowność netto przekracza 8 proc. Fiat Auto Poland awansował też do ścisłej czołówki zestawienia. W ubiegłym roku w branży pracowało ponad 137 tys. osób.
Jednak ostatnio koncerny nie traktują już Polski jako dobrego miejsca dla inwestycji. Przykład to ulokowanie produkcji nowego fiata panda pod Neapolem, a nie w Tychach. Fiat wyda na to przedsięwzięcie 700 mln euro. – Przejęcie nowej pandy przez włoski zakład doprowadzi do zmniejszenia produkcji w Tychach nawet o jedną trzecią – ostrzega szef związku zawodowego Sierpień ’80 w Fiat Auto Poland Franciszek Gierot.
Na naszą niekorzyść działają także prognozy rynkowe, w tym zapowiadany na 2010 r. kilkunastoprocentowy spadek sprzedaży aut w Unii Europejskie, a to właśnie tam trafia 94 proc. samochodów z polskich fabryk. Dlatego można się spodziewać, że stracimy obecną szóstą pozycję w rankingu europejskich producentów aut (879,2 tys. szt. w 2009 r.). W przyszłym roku najpewniej przegonią nas Włosi (843,2 tys. szt. w 2009 r.).
Wiele wskazuje, że zamiast samochodów, rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce będzie teraz wspierać coraz mocniej produkcja części. W tym sektorze inwestycji na szczęście przybywa: np. większość z 500 mln zł zaplanowanych w pierwszym kwartale nakładów inwestycyjnych w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) zadeklarowała branża motoryzacyjna. Chodzi m.in. o włoski koncern Brembo, produkujący tarcze hamulcowe, Lear Corporation, producenta foteli do aut. – Spodziewamy się, że w tym roku ok. 60 proc. nowych przedsięwzięć będzie związanych z motoryzacją – zapowiada prezes KSSE Piotr Wojaczek.