Koncerny samochodowe będą omijać Polskę?

W przyszłym roku możemy stracić 6. miejsce w rankingu europejskich producentów aut. Przybywa za to fabryk produkujących części. Według ekspertów polska gospodarka może na tym skorzystać

Publikacja: 26.04.2010 04:21

Koncerny samochodowe będą omijać Polskę?

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– W ostatnich dziesięciu latach nie wybudowano w Polsce ani jednej fabryki samochodów osobowych, choć walczyliśmy o pięć takich inwestycji. Tymczasem KIA, Hyundai czy Toyota powędrowały do sąsiadów – przypomina prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Mimo to branża motoryzacyjna stała się dla polskiej gospodarki jednym z kluczowych sektorów, co potwierdzają dane z najnowszej edycji Listy 500 największych firm w Polsce, przygotowanej przez „Rz”. Sektor odpowiada za ponad 10 proc. przychodów firm z listy. Mimo głębokiego kryzysu w ostatnim roku branża zanotowała 15-proc. wzrost sprzedaży, a jej rentowność netto przekracza 8 proc. Fiat Auto Poland awansował też do ścisłej czołówki zestawienia. W ubiegłym roku w branży pracowało ponad 137 tys. osób.

Jednak ostatnio koncerny nie traktują już Polski jako dobrego miejsca dla inwestycji. Przykład to ulokowanie produkcji nowego fiata panda pod Neapolem, a nie w Tychach. Fiat wyda na to przedsięwzięcie 700 mln euro. – Przejęcie nowej pandy przez włoski zakład doprowadzi do zmniejszenia produkcji w Tychach nawet o jedną trzecią – ostrzega szef związku zawodowego Sierpień ’80 w Fiat Auto Poland Franciszek Gierot.

Na naszą niekorzyść działają także prognozy rynkowe, w tym zapowiadany na 2010 r. kilkunastoprocentowy spadek sprzedaży aut w Unii Europejskie, a to właśnie tam trafia 94 proc. samochodów z polskich fabryk. Dlatego można się spodziewać, że stracimy obecną szóstą pozycję w rankingu europejskich producentów aut (879,2 tys. szt. w 2009 r.). W przyszłym roku najpewniej przegonią nas Włosi (843,2 tys. szt. w 2009 r.).

Wiele wskazuje, że zamiast samochodów, rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce będzie teraz wspierać coraz mocniej produkcja części. W tym sektorze inwestycji na szczęście przybywa: np. większość z 500 mln zł zaplanowanych w pierwszym kwartale nakładów inwestycyjnych w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) zadeklarowała branża motoryzacyjna. Chodzi m.in. o włoski koncern Brembo, produkujący tarcze hamulcowe, Lear Corporation, producenta foteli do aut. – Spodziewamy się, że w tym roku ok. 60 proc. nowych przedsięwzięć będzie związanych z motoryzacją – zapowiada prezes KSSE Piotr Wojaczek.

Nowe inwestycje pojawią się też m.in. w Wałbrzyskiej SSE (produkcja poduszek powietrznych przez Autolive Poland, rozbudowa zakładu produkującego elementy klimatyzacji przez Trelleborg Automotive) i Kostrzyńsko-Słubickiej SSE (produkcja przyczep przez firmę Henschel).

Nowe inwestycje producentów części zapowiada także Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych: obecnie negocjuje 24 tego typu projekty o potencjalnych nakładach 900 mln zł (część z nich może trafić do stref ekonomicznych).

Zdaniem Andrzeja Halarewicza z firmy analitycznej Jato Dynamics rozbudowa sektora dostawców dla fabryk aut to dobry prognostyk dla gospodarki. – To lepiej niż gdyby powstawały u nas montownie samochodów. Produkcja komponentów jest bardziej stabilna, a wytwórcy mogą redukować ryzyko spadku zamówień, współpracując z różnymi odbiorcami – twierdzi Halarewicz.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

– W ostatnich dziesięciu latach nie wybudowano w Polsce ani jednej fabryki samochodów osobowych, choć walczyliśmy o pięć takich inwestycji. Tymczasem KIA, Hyundai czy Toyota powędrowały do sąsiadów – przypomina prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Mimo to branża motoryzacyjna stała się dla polskiej gospodarki jednym z kluczowych sektorów, co potwierdzają dane z najnowszej edycji Listy 500 największych firm w Polsce, przygotowanej przez „Rz”. Sektor odpowiada za ponad 10 proc. przychodów firm z listy. Mimo głębokiego kryzysu w ostatnim roku branża zanotowała 15-proc. wzrost sprzedaży, a jej rentowność netto przekracza 8 proc. Fiat Auto Poland awansował też do ścisłej czołówki zestawienia. W ubiegłym roku w branży pracowało ponad 137 tys. osób.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej