Polacy zapalili się do cienkich papierosów

Koncerny tytoniowe korzystają z mody na superslimy. W pierwszym kwartale ich sprzedaż zwiększyła się o prawie jedną piątą – szacuje branża

Aktualizacja: 02.05.2010 13:40 Publikacja: 02.05.2010 01:02

Polacy zapalili się do cienkich papierosów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

10,7 mld papierosów kupili Polacy w pierwszym kwartale 2010 r., o ok. 7 proc. mniej niż przed rokiem – wynika z danych Nielsena, na które powołuje się lider branży Philip Morris Polska. – Spadek sprzedaży jest nieunikniony, co związane jest m.in. ze wzrostem akcyzy oraz kampaniami antynikotynowymi. Dlatego staramy się koncentrować na tych segmentach rynku, które pozwalają nam nadal się rozwijać – mówi „Rz” Agnieszka Świergiel, dyrektor generalny Imperial Tobacco Polska, trzeciego producenta papierosów w Polsce.

[b]Zobacz też: [link=http://www.rp.pl/artykul/449164,469125_Wypad_z_biura_na_dymka.html]Wypad z biura na dymka[/link] [/b]

Szansę na poprawę wyników dają obecnie głównie papierosy o średnicy do 6,4 mm, nazywane przez producentów superslimami. Lider branży podaje, że w marcu 2010 r. ich udział w całym rynku zbliżał się do 13 proc. Rok temu był na poziomie 9,6 proc., a w grudniu 2006 r. nie przekraczał 5 proc.

Łączne udziały superslimów i nieco grubszych od nich papierosów slim wynoszą niemal 18 proc. Daleko nam jeszcze np. do Korei Południowej, gdzie na cienkie papierosy przypada ok. 36 proc. rynku. Jednak mamy znaczną przewagę nad wieloma krajami Europy Zachodniej. Slimy i superslimy nie przyjęły się m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Ich udział nie przekracza tam 1 proc.

Moda na cienkie papierosy sprawiła, że firmy tytoniowe zaczęły w takiej wersji sprzedawać także marki kojarzone wcześniej ze standardowym rozmiarem. Polska jest pierwszym krajem, w którym Philip Morris Polska wprowadził cienkie Marlboro. W ubiegłym roku dołączyła do nich m.in. marka West produkowana przez Imperial Tobacco. Od kwietnia 2010 r. firma ta sprzedaje także w wersji superslim papierosy Route 66.

W ubiegłym roku firmy tytoniowe sprzedały do hurtowni o ok. 3,4 proc. papierosów mniej niż w 2008 r. Szczególnie nieudany był dla branży początek 2009 r. Znaczne spadki sprzedaży z tamtego okresu to efekt zamieszania na rynku, związanego m.in. z wymianą banderol. – W drugiej połowie ubiegłego roku sytuacja na rynku papierosów zaczęła się stabilizować, co przełożyło się pozytywnie na wynik pierwszej połowy roku fiskalnego, który zaczął się dla Imperial Tobacco Polska 1 października 2009 r. – mówi Świergiel.

W pierwszym kwartale 2010 r., mimo spadku sprzedaży detalicznej, wzrosły dostawy firm tytoniowych do hurtowni. Cyber Service podaje, że były o ponad 4 proc. wyższe niż przed rokiem. – Naszym zdaniem ta tendencja nie utrzyma się do końca roku, a różnica wynika przede wszystkim z wejścia w życie nowych regulacji przeciwdziałających tworzeniu nadmiernych zapasów papierosów przed podwyżkami akcyzy – wyjaśnia Przemysław Filipowicz, członek JTI Polska, czwartego producenta w naszym kraju. Aby nie ponosić dodatkowych kosztów, papierosy ze znakami akcyzy z 2009 r. musiały zniknąć z rynku do końca lutego. W pierwszym kwartale JTI zwiększył sprzedaż dystrybutorów o ponad 35 proc.

Według firmy badawczej Euromonitor International w 2010 r. sprzedaż papierosów w Polsce spadnie o ok. 4 proc.

10,7 mld papierosów kupili Polacy w pierwszym kwartale 2010 r., o ok. 7 proc. mniej niż przed rokiem – wynika z danych Nielsena, na które powołuje się lider branży Philip Morris Polska. – Spadek sprzedaży jest nieunikniony, co związane jest m.in. ze wzrostem akcyzy oraz kampaniami antynikotynowymi. Dlatego staramy się koncentrować na tych segmentach rynku, które pozwalają nam nadal się rozwijać – mówi „Rz” Agnieszka Świergiel, dyrektor generalny Imperial Tobacco Polska, trzeciego producenta papierosów w Polsce.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?