Polacy łowią w sieci drogie marki

Jeśli auto używane, to najlepiej niemieckie, czarne i w wersji limuzyna. O 40 proc. wzrosła liczba Polaków, którzy chcieliby sprowadzić droższy samochód

Publikacja: 13.05.2010 19:31

Polacy łowią w sieci drogie marki

Foto: materiały prasowe

Volkswagen i Audi to marki samochodów najczęściej poszukiwane przez polskich nabywców. Jak podaje internetowy serwis motoryzacyjny mobile.eu (1,4 mln ogłoszeń, w tym 1,3 mln z Niemiec), zainteresowanie kupnem samochodu wyszukanego za pośrednictwem sieci systematycznie rośnie. W ciągu ostatniego kwartału zmieniły się jednak preferencje.

- Od początku roku widać rosnące zainteresowanie samochodami droższymi, kosztującymi do 40 tys. zł - powiedział "Rz" Remigiusz Smoliński, polski przedstawiciel spółki mobile.International GmBH. Ponad 40-procentowy wzrost zaobserwowano także w przypadku aut kosztujących powyżej 40 tys. zł. I choć w skali wszystkich użytkowników te dwie grupy nie są zbyt liczne - największe zainteresowanie budzą bowiem samochody kosztujące do 20 tys. zł - mogą jednak zapowiadać pozytywny trend powolnego odmładzania wieku samochodów sprowadzanych do Polski w ramach prywatnego importu. Jakiego rodzaju aut szukamy w sieci? Według mobile.eu blisko połowa osób zainteresowanych jest kupnem limuzyny, prawie jedna trzecia wolałaby kombi. Prawie 8 proc. osób chciałoby sprawić sobie auto sportowe lub w wersji coupe, a o połowę mniejsza liczba zdecydowałaby się na kabriolet. Co ciekawe, w przypadku rynku niemieckiego jest dokładnie odwrotnie: prawie 9 proc. szuka kabrioletu, niecałe 6 proc. - coupe. Według ekspertów serwisu, powodem jest nadchodzące lato, które w zamożniejszych krajach skłania niektórych do wyboru auta odpowiedniego do pory roku.

Co z markami? Polski klient zdecydowany jest na marki niemieckie: Za Volkswagenem i Audi plasuje się BMW, następnie Mercedes i Opel. W przypadku kupujących z Niemiec czołówka jest nieco inna: po Volkswagenie jest Mercedes, choć w pierwszej piątce występują te same marki co w przypadku klientów z Polski. Te same marki preferowane są także w Rumunii, Francji i we Włoszech, choć z jedną modyfikacją: w tych dwóch ostatnich krajach Opla zastępuje produkcja rodzima, we Francji jest to Peugeot, we Włoszech Fiat.

W wyborze konkretnych modeli Polacy stawiają na samochody co najmniej klasy średniej. Na pierwszym miejscu przeszukujących bazę mobile.eu jest Audi A4, następnie Volkswagen Passat i BMW 3. Kolejne dwa modele to auta klasy wyższej średniej: Audi A6 oraz BMW 5. Zupełnie inaczej było w ubiegłym roku, gdy na pierwszym miejscu był Opel Astra, następnie Volkswagen Golf, BMW 3, Audi A4 i Passat. Co ciekawe, takie preferencje mają w tym roku Niemcy, choć Golfa i Astrę zamieniają miejscami.

Jaki preferujemy wiek? Ponad 12 proc. szuka auta maksimum 10- letniego, o 2 proc. mniej - do 5 lat. Zdecydowanie młodszych samochodów szukają Włosi i Francuzi, a nawet Rumuni. W tym ostatnim przypadku rolę gra podatek ekologiczny, tym wyższy im samochód starszy. Nie ma za to większych różnic jeśli chodzi o wybór koloru: tu preferowany jest czarny. Tuż za nim w Polsce i w Niemczech wybierany jest srebrny, a w Rumunii, Francji i we Włoszech - biały. Ilością zainteresowanych wyszukaniem samochodów za pośrednictwem internetu steruje kurs złotego. - Od początku roku, gdy złoty systematycznie się wzmacniał, ruch w sieci zwiększał się o 10-20 proc. miesięcznie. W kwietniu, kiedy złoty nieco się osłabił, liczba potencjalnych kupujących zaczęła się stabilizować - mówi Smoliński. A jak wygląda efekt tych poszukiwań? Według Instytutu Samar, Od początku tego roku sprowadzono do Polski i zarejestrowano już 227 tys. samochodów, czyli o 13,26 proc. więcej w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy roku ubiegłego. Wśród nich najwięcej było aut w wieku od 4 do 10, stanowiących 47 proc. wszystkich, które wjechały do Polski w ramach prywatnego importu.

Na czele marek jest oczywiście Volkswagen - od stycznia zarejestrowano 41,8 tys. aut tej marki, tj. o 16,6 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazł się Opel, następnie Renault, Ford, Audi, Mercedes, Seat, Peugeot i Toyota.

Volkswagen i Audi to marki samochodów najczęściej poszukiwane przez polskich nabywców. Jak podaje internetowy serwis motoryzacyjny mobile.eu (1,4 mln ogłoszeń, w tym 1,3 mln z Niemiec), zainteresowanie kupnem samochodu wyszukanego za pośrednictwem sieci systematycznie rośnie. W ciągu ostatniego kwartału zmieniły się jednak preferencje.

- Od początku roku widać rosnące zainteresowanie samochodami droższymi, kosztującymi do 40 tys. zł - powiedział "Rz" Remigiusz Smoliński, polski przedstawiciel spółki mobile.International GmBH. Ponad 40-procentowy wzrost zaobserwowano także w przypadku aut kosztujących powyżej 40 tys. zł. I choć w skali wszystkich użytkowników te dwie grupy nie są zbyt liczne - największe zainteresowanie budzą bowiem samochody kosztujące do 20 tys. zł - mogą jednak zapowiadać pozytywny trend powolnego odmładzania wieku samochodów sprowadzanych do Polski w ramach prywatnego importu. Jakiego rodzaju aut szukamy w sieci? Według mobile.eu blisko połowa osób zainteresowanych jest kupnem limuzyny, prawie jedna trzecia wolałaby kombi. Prawie 8 proc. osób chciałoby sprawić sobie auto sportowe lub w wersji coupe, a o połowę mniejsza liczba zdecydowałaby się na kabriolet. Co ciekawe, w przypadku rynku niemieckiego jest dokładnie odwrotnie: prawie 9 proc. szuka kabrioletu, niecałe 6 proc. - coupe. Według ekspertów serwisu, powodem jest nadchodzące lato, które w zamożniejszych krajach skłania niektórych do wyboru auta odpowiedniego do pory roku.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne