Volkswagen i Audi to marki samochodów najczęściej poszukiwane przez polskich nabywców. Jak podaje internetowy serwis motoryzacyjny mobile.eu (1,4 mln ogłoszeń, w tym 1,3 mln z Niemiec), zainteresowanie kupnem samochodu wyszukanego za pośrednictwem sieci systematycznie rośnie. W ciągu ostatniego kwartału zmieniły się jednak preferencje.

- Od początku roku widać rosnące zainteresowanie samochodami droższymi, kosztującymi do 40 tys. zł - powiedział "Rz" Remigiusz Smoliński, polski przedstawiciel spółki mobile.International GmBH. Ponad 40-procentowy wzrost zaobserwowano także w przypadku aut kosztujących powyżej 40 tys. zł. I choć w skali wszystkich użytkowników te dwie grupy nie są zbyt liczne - największe zainteresowanie budzą bowiem samochody kosztujące do 20 tys. zł - mogą jednak zapowiadać pozytywny trend powolnego odmładzania wieku samochodów sprowadzanych do Polski w ramach prywatnego importu. Jakiego rodzaju aut szukamy w sieci? Według mobile.eu blisko połowa osób zainteresowanych jest kupnem limuzyny, prawie jedna trzecia wolałaby kombi. Prawie 8 proc. osób chciałoby sprawić sobie auto sportowe lub w wersji coupe, a o połowę mniejsza liczba zdecydowałaby się na kabriolet. Co ciekawe, w przypadku rynku niemieckiego jest dokładnie odwrotnie: prawie 9 proc. szuka kabrioletu, niecałe 6 proc. - coupe. Według ekspertów serwisu, powodem jest nadchodzące lato, które w zamożniejszych krajach skłania niektórych do wyboru auta odpowiedniego do pory roku.

Co z markami? Polski klient zdecydowany jest na marki niemieckie: Za Volkswagenem i Audi plasuje się BMW, następnie Mercedes i Opel. W przypadku kupujących z Niemiec czołówka jest nieco inna: po Volkswagenie jest Mercedes, choć w pierwszej piątce występują te same marki co w przypadku klientów z Polski. Te same marki preferowane są także w Rumunii, Francji i we Włoszech, choć z jedną modyfikacją: w tych dwóch ostatnich krajach Opla zastępuje produkcja rodzima, we Francji jest to Peugeot, we Włoszech Fiat.

W wyborze konkretnych modeli Polacy stawiają na samochody co najmniej klasy średniej. Na pierwszym miejscu przeszukujących bazę mobile.eu jest Audi A4, następnie Volkswagen Passat i BMW 3. Kolejne dwa modele to auta klasy wyższej średniej: Audi A6 oraz BMW 5. Zupełnie inaczej było w ubiegłym roku, gdy na pierwszym miejscu był Opel Astra, następnie Volkswagen Golf, BMW 3, Audi A4 i Passat. Co ciekawe, takie preferencje mają w tym roku Niemcy, choć Golfa i Astrę zamieniają miejscami.

Jaki preferujemy wiek? Ponad 12 proc. szuka auta maksimum 10- letniego, o 2 proc. mniej - do 5 lat. Zdecydowanie młodszych samochodów szukają Włosi i Francuzi, a nawet Rumuni. W tym ostatnim przypadku rolę gra podatek ekologiczny, tym wyższy im samochód starszy. Nie ma za to większych różnic jeśli chodzi o wybór koloru: tu preferowany jest czarny. Tuż za nim w Polsce i w Niemczech wybierany jest srebrny, a w Rumunii, Francji i we Włoszech - biały. Ilością zainteresowanych wyszukaniem samochodów za pośrednictwem internetu steruje kurs złotego. - Od początku roku, gdy złoty systematycznie się wzmacniał, ruch w sieci zwiększał się o 10-20 proc. miesięcznie. W kwietniu, kiedy złoty nieco się osłabił, liczba potencjalnych kupujących zaczęła się stabilizować - mówi Smoliński. A jak wygląda efekt tych poszukiwań? Według Instytutu Samar, Od początku tego roku sprowadzono do Polski i zarejestrowano już 227 tys. samochodów, czyli o 13,26 proc. więcej w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy roku ubiegłego. Wśród nich najwięcej było aut w wieku od 4 do 10, stanowiących 47 proc. wszystkich, które wjechały do Polski w ramach prywatnego importu.

Na czele marek jest oczywiście Volkswagen - od stycznia zarejestrowano 41,8 tys. aut tej marki, tj. o 16,6 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazł się Opel, następnie Renault, Ford, Audi, Mercedes, Seat, Peugeot i Toyota.