Reklama

Oferty wymiany szwajcarskich myśliwców

Władze Szwajcarii otrzymały od Airbusa, Dassault, Saaba, Boeinga i Lockheeda 5 ofert wymiany starzejącej się floty myśliwców

Publikacja: 27.01.2019 16:05

Oferty wymiany szwajcarskich myśliwców

Foto: AFP

Obecne samoloty F/A-18C i Hornet D Boeinga McDonnella Douglasa oraz F-5 Tigers Northropa Grummana będą wycofywane z użytku w najbliższych latach, co wymaga szukania nowych w ramach krajowego planu Air2030 zakupu za ok. 8 mld franków (7,08 mld euro) samolotów i naziemnych systemów obrony powietrznej.

Szwajcarscy wojskowi mają obecnie do wyboru Eurofighera Airbusa, Rafale Dassault Aviation, Gripena Saaba, F/A18 Super Hornet Boeinga i F-35A Lockheeda Martina. „Zaczyna się faza analiz i testów—  oświadczył resort obrony. -  Od lutego do marca specjaliści z agencji zamówień sprzętu wojskowego armasuisse i lotnictwa  wojskowego będą testować te samoloty na symulatorach" w zakładach producentów — informuje Reuter.

Między kwietniem i lipcem samoloty te będą testowane w Szwajcarii na ziemi i w powietrzu, mieszkańcy będą mieć możliwość oglądania ich. Oceny będą prowadzone przez cały 2020 r. do czasu dokonania wyboru. Berno chce, by nowe maszyny zostały dostarczone do 2025 r.

Armasuisse zwrócił się do producentów o przedstawienie cenników na 30-40 samolotów, włącznie z logistyką i pociskami kierowanymi.

Szwajcaria przeżyła po raz ostatni krótką wojnę domową w listopadzie1847 r. w wyniku konfliktu politycznego między konserwatywnymi kantonami katolickimi, które utworzyły sojusz wojskowy Sonderbund, a liberalnymi kantonami, w większości protestanckimi, które dążyły do transformacji konfederacji szwajcarskiej w federację i scentralizowania rządów. Wojna, inspirowana przez mocarstwa, głównie Austrię i Francję, zakończyła się po 26 dniach zwycięstwem liberałów.

Reklama
Reklama

Od tamtej pory Szwajcaria jest krajem neutralnym, z własnym systemem obrony, musiała przekonać obywateli do poparcia kupna nowych samolotów. W 2014 r. 52 proc. sprzeciwiło się w referendum zakupowi 22 gripenów za 3,5 mld franków. Obecny zakup będzie musiał również być przegłosowany.

Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama