– Wycena rynkowa PKS z reguły odbiega od wyceny, którą przygotowuje właściciel. To spory problem – mówi Rochowicz. To dlatego m.in. Veolia nie kupiła PKS Strzelce Opolskie.
– Biorąc pod uwagę, że w latach 2008 i 2009 wiele PKS zanotowało gorsze wyniki, będziemy aktualizować wartość prywatyzowanych PKS – mówi Budzanowski. – Jednak nie można się spodziewać dużych modyfikacji, bo wartość tych firm nie spadła w tym czasie o 40 czy 50 proc. Nie możemy zejść poniżej pewnego obiektywnego pułapu, tym bardziej że spory wpływ na wycenę mają wciąż nieruchomości. Wiele zależy od tego, czy potencjalny inwestor ma długoterminową strategię wobec kupowanych PKS, czy też liczy na szybki zarobek. W przypadku sześciu mazowieckich PKS udało się porozumieć z inwestorem i uzyskać dobrą cenę, bo firma Mobilis miała wobec nich szeroko zakrojone plany w długiej perspektywie – dodaje.
Mobilis ma w ciągu trzech lat zainwestować 100 mln zł. – Około 80 proc. tej kwoty wydamy w ciągu pierwszych 18 miesięcy, głównie na wymianę taboru – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilisa.
Polsko-izraelska firma planuje kolejne zakupy. – Chcemy być silną grupą na rynkach lokalnych. Teraz interesują nas spółki działające w okolicy Olsztyna czy Ostródy. Mamy pieniądze na kolejne zakupy – mówi Szymonik. Egged, do której należy Mobilis, ma 55 proc. rynku transportowego w Izraelu, działa też w Bułgarii.
Z planów zdobycia znaczącego miejsca na rynku zrezygnował MPK Łódź. Spółka dwa lata temu kupiła trzy PKS – Myślenice, Nowy Targ i Żywiec. Przymierzała się do kilku kolejnych, m.in. działającego na terenie Zakopanego. – Plany się zmieniły, teraz chcemy się skupić na komunikacji miejskiej w Łodzi. PKS zostaną sprzedane – mówi Marcin Małek, rzecznik MPK Łódź. Spółki za 2009 r. przyniosły niewielkie straty. – Sporo w nie zainwestowaliśmy, praktycznie zakończyliśmy restrukturyzację – dodaje Małek. Rozmowy z potencjalnym kupcem trwają.
Do gry z kolei chce wejść Arriva, specjalizująca się w przewozach osobowych kolejowych i autobusowych w całej Europie. Arriva jest u nas obecna jedynie na torach województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Ale deklaruje chęć zaistnienia na rynku osobowych przewozów autobusowych.