Airbus staje do kontraktu stulecia

Europejski gigant wojskowo-lotniczy EADS złożył oficjalną ofertę Airbusa na dostawy dla armii USA samolotów-cystern

Publikacja: 09.07.2010 16:45

Airbus staje do kontraktu stulecia

Foto: Bloomberg

Europejczycy stają w szranki z Boeingiem po raz trzeci o kontrakt na 179 samolotów o wartości 50 mld dolarów. W 2003 r. wygrał Boeing, ale przetarg anulowano, bo wygrana była nieuczciwa: pracownicy Pentagonu przekazali koncernowi warunki oferowane przez Europejczyków, a później jedna osoba otrzymała pracę w koncernie.

Drugi przetarg w 2008 r. wygrał Airbus startując wspólnie z Northropem Grummanem, ale z kolei Boeingowi udało się wykazać, że organizatorzy niewłaściwie przeanalizowali obie oferty.

Airbus-Northrop wycofali się z walki na znak protestu (koncern amerykański rozwiązał potem współpracę z Airbusem), wywołując oburzenie w Europie. Kanclerz Angela Merkel i prezydent Nicolas Sarkozy zarzucili Waszyngtonowi stronniczość i faworyzowanie wyłącznie amerykańskiego producenta.

Teraz Airbus staje do przetargu bez dużego partnera. Ma za to wsparcie 200 kooperantów, w tym kilku dużych i znanych w branży, jak General Electric, Honeywell, Hamilton Sundstrand czy Goodrich.

Minister obrony USA, Robert Gates zapewnił, że procedura będzie sprawiedliwa. — Moim zdaniem przetarg zaplanowano możliwie jak najbardziej przejrzyście. Zapełniłem też Kongres, że będzie to sprawiedliwy i przejrzysty proces.

Europejczycy złożyli przed piątkowym terminem dokumentację liczącą 8818 stron i 17 tomów, spełniającą 372 postulaty i wymogi Pentagonu. Zwycięzca tego „kontraktu stulecia” wyprodukuje i dostarczy 179 samolotów do tankowania przez myśliwce paliwa w powietrzu, o wartości 50 mld dolarów. Dodatkowa umowa na serwisowanie ich przez 25 lat daje wartość ponad 130 mld dolarów. Europejczycy oferują samolot KC-45, wojskową wersję pasażerskiego A330. Ewentualna wygrana Airbusa pozwoli stworzyć 48 tys. miejsc pracy w nowej fabryce w Mobile, w Alabamie.

Boeing złożył swoją ofertę w piątek (miał kilak godzin więcej dzięki różnicy czasu). Jego samolot to wojskowa wersja B767 produkowana w stanie Waszyngton, ale montowany i uzbrajany w Kansas.

Trzeci wymieniany konkurent, US Aerospace usiłował namówić do wspólnej oferty rosyjsko-ukraińskiego Antonowa, ale nie stanął do przetargu z braku środków finansowych na spełnienie wysokich wymagań z armii USA.

Dowództwo lotnictwa wojskowego USA podejmie decyzję o wyborze oferty do 12 listopada.

Europejczycy stają w szranki z Boeingiem po raz trzeci o kontrakt na 179 samolotów o wartości 50 mld dolarów. W 2003 r. wygrał Boeing, ale przetarg anulowano, bo wygrana była nieuczciwa: pracownicy Pentagonu przekazali koncernowi warunki oferowane przez Europejczyków, a później jedna osoba otrzymała pracę w koncernie.

Drugi przetarg w 2008 r. wygrał Airbus startując wspólnie z Northropem Grummanem, ale z kolei Boeingowi udało się wykazać, że organizatorzy niewłaściwie przeanalizowali obie oferty.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki