Remonty torów na kredyt

Jeśli na rachunku Funduszu Kolejowego nie będzie pieniędzy na remont torów i wykup akcji PKP PLK, posłowie zaciągną kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego

Publikacja: 04.08.2010 18:56

Remonty torów na kredyt

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Stanisław Żmijan, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury zgłosił zakładającą możliwość kredytowania w BGK poprawkę do nowelizacji ustawy kolejowej na posiedzeniu połączonych sejmowych komisji infrastruktury i skarbu.

— To konieczne, jeżeli mamy realizować program Funduszu Kolejowego — mówi Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.?

Rząd chce, by środki z Funduszu Kolejowego (teoretycznie przeznaczone na remont torów) posłużyły na wykup akcji PKP PLK od PKP SA.

BGK ma wykładać swoje pieniądze, wtedy kiedy zabraknie ich na rachunku. — Mówimy o takiej sytuacji, kiedy musimy ruszyć z inwestycjami, nie mamy na to w danej chwili pieniędzy, ale wiemy, że pojawią się one np. za dwa- trzy miesiące — wyjaśnia Tchórzewski.?

To będzie kosztować. Nie wiadomo jednak ile. — Tyle co pożyczka bankowa — podsumowuje poseł Tchórzewski.

Trudno oszacować koszty tej operacji ponieważ nie wiadomo, ile co roku będzie szło z Funduszu Kolejowego na wykup przez Skarb Państwa akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe od PKP SA. Zgodnie z założeniami ustawy ma na to zostać wydane do 2014 roku nie mniej niż 2,35 mld zł. Tymczasem PKP SA posiada akcje warte 7,3 mld zł.?

— Nie mamy innego wyjścia niż posiłkować się pożyczką z BGK. Kwestia pieniędzy zajmuje się resort finansów. Jak daje zielone światło to działamy — mówi Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu.?

Nowelizacja ustawy przewiduje również, że kolejowa spółka będzie mogła akcjami PKP PLK płacić podatek — m.in. VAT i dochodowy, które zostaną naliczone w latach 2011 — 2015.?

Kolejna zgłoszona przez posłów poprawka, przewiduje, że PKP będzie mogła sprzedawać swoje nieruchomości w trybie bezprzetargowym. — Jednak po wartości rynkowej — podkreśla minister Jarmuziewicz.??

Projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „ Polskie Koleje Państwowe” trafi teraz do podkomisji sejmowej komisji infrastruktury.

Stanisław Żmijan, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury zgłosił zakładającą możliwość kredytowania w BGK poprawkę do nowelizacji ustawy kolejowej na posiedzeniu połączonych sejmowych komisji infrastruktury i skarbu.

— To konieczne, jeżeli mamy realizować program Funduszu Kolejowego — mówi Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.?

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Hakerzy zaatakowali Polską Agencję Kosmiczną. Kto stoi za atakiem?
Biznes
Drewno: kolejna grupa towarowa zagrożona cłem Trumpa
Biznes
Elon Musk podejrzany o unikanie podatków we Włoszech
Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”