PKP Polskie Linie Kolejowe: przetargi na remont torów

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w tym roku przetargi na przebudowę ok. 200 km torów. Według planów prace miały kosztować 7,54 mld zł. Najtańsze oferty opiewają na 4,32 mld zł. Szansę na kontrakty o największej wartości – 1,37 mld zł – ma firma Torpol – ustaliła "Rz"

Publikacja: 10.08.2010 20:33

PKP Polskie Linie Kolejowe: przetargi na remont torów

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Dużych przetargów o wartości co najmniej kilkuset milionów złotych spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i modernizację torów w tym roku ogłosiła 13. Firmy ubiegają się w nich o zlecenia na przebudowę ponad 200 km torów między miejscowością Podlęże a Dębicą na linii z Krakowa do granicy państwa w Medyce i kontrakty na budowę lokalnych centrów sterowania w Gdyni, Gdańsku, Malborku i Iławie. Oferty na ostatnie dwa projekty, warte po około 1 mld zł każdy, nie zostały jeszcze otwarte.

[wyimek][b]3,8 mld zł[/b] PKP PLK ma wydać w tym roku na nowe tory[/wyimek]

Na kontraktach, które już zostały ogłoszone, PKP PLK zaoszczędziły ponad 3 mld zł. – Najtańsza oferta nie zawsze jest najlepsza. Nie znaczy, że firma, która ją złożyła, otrzyma zlecenie – uczula jednak Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

– Ofertom trzeba się starannie przyjrzeć. Tak niskie ceny są zdumiewające, zwłaszcza że cena materiałów to ok. 70 proc. wartości kontraktu – mówi Stanisław Żmijan, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Jeżeli są to realne oferty, nie pozostaje nic innego jak się cieszyć i zaoszczędzone środki przeznaczyć na następne zadania. Jesteśmy zapóźnieni w kwestii inwestycji w tory.

Najniższe oferty składane przez chętnych do budowy torów są od 55 do 29 proc. niższe od kwoty, jaką na inwestycje chce wydać PKP PLK. – To dobra wiadomość, bo w ten sposób będziemy mieli do dyspozycji pieniądze na inne projekty. Wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury będziemy pracować nad ich jak najszybszym zagospodarowaniem, np. na odcinek od Tłuszcza do Sadownego – mówi Paweł Dziwisz, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

[srodtytul]Rynek zdominowany[/srodtytul]

Innym pomysłem na wykorzystanie oszczędności jest pożyczenie mniejszych środków na wkład własny niezbędny przy realizacji projektów z unijnym dofinansowaniem. Oszczędności mogłyby wynosić ok. 200 – 300 mln euro. Dziś spółce PKP Polskim Liniom Kolejowym brakuje ok. 1 mld euro, by sięgnąć po całość unijnych pieniędzy dostępnych w ramach rządowego programu "Infrastruktura i środowisko". Do dyspozycji ma 4,86 mld euro.

Od początku roku PKP PLK ogłosiła i otworzyła oferty w 11 przetargach wartych 7,54 mld zł. W dziewięciu z nich najniższe oferty złożyły trzy konsorcja. Duże szanse na zdobycie trzech kontraktów ma konsorcjum, w skład którego wchodzi m.in. Torpol zależny od Polimeksu, Mostostal i Feroco Zbigniewa Jakubasa. Najniższe oferty złożone przez spółki opiewają na 1,37 mld zł. Także trzy umowy warte 1,04 mld zł może wygrać konsorcjum PKP Energetyka, PNI Warszawa z Grupy PKP i wywodzące się z PKP – Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska.

Należące do Trakcji Polskiej Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia również złożyło najtańsze oferty w trzech przetargach. Ich łączna wartość to ponad 1 mld zł. W tym roku PKP PLK zapoznała się również z ofertami złożonymi w przetargach ogłoszonych w zeszłym roku. Konsorcjum z Trakcją Polską na czele złożyło w nich najniższą, opiewająca na 953 mln zł ofertę na budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie. Z kolei konsorcjum firm z PNI na czele najmniej (1,06 mld zł) chce za modernizację 57 km torów z Warszawy Zachodniej do Skierniewic.

Bez powodzenia w czterech przetargach startował Budimex. – W kolejnych ofertach jesteśmy coraz bliżsi najniższej ceny, niedługo będziemy znajdować się w pierwszej trójce – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Rynek jest trudny. Podwykonawców dysponujących odpowiednim sprzętem jest mało, nie chcą brać udziału w tym szaleństwie cenowym. Przewagę mają firmy dysponujące własnym sprzętem, takie jak Trakcja Polska czy PNI. By być konkurencyjni, musimy albo kupić maszyny, albo spółkę, która go posiada.

– Wszystkie przetargi zrealizujemy z zyskiem, ale niewielkim – przekonuje Zbigniew Jakubas, właściciel Feroco. – To jednak podejrzane, że najniższe oferty we wszystkich przetargach opiewają na ok. 50 proc. wartości kosztorysu. Realizacja kilku z ich może być zagrożona. Zastanawiające jest, że w ostatnim przetargu na osiem ofert siedem było w granicach 500 mln zł, a najniższa, państwowej spółki PNI, wynosiła 338 mln zł – stwierdza Jakubas. Jak dodaje, rozwiązaniem byłoby przyjęcie zwyczaju z wielu krajach europejskich – odrzucanie najniższej i najwyższej oferty.

[srodtytul]Maluchy nie w cenie?[/srodtytul]

– Oprócz dużych kontraktów ogłaszamy też mniejsze, warte po kilkadziesiąt mln zł – mówi Robert Kuczyński. Jak wyjaśnia, są to m.in. postępowania na budowę skrzyżowań dwupoziomowych między Gdynią a Warszawą. Kilkadziesiąt kontraktów jest w sumie wartych ok. 1 mld zł. Firmy patrzą na nie mniej przychylnym okiem. – Możemy je realizować przy okazji większych prac – przekonuje Blocher. PKP PLK realizuje też inwestycje ze środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych. Marszałkowie zarezerwowali na nie ok. 620 mln euro.

Dużych przetargów o wartości co najmniej kilkuset milionów złotych spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialna za budowę i modernizację torów w tym roku ogłosiła 13. Firmy ubiegają się w nich o zlecenia na przebudowę ponad 200 km torów między miejscowością Podlęże a Dębicą na linii z Krakowa do granicy państwa w Medyce i kontrakty na budowę lokalnych centrów sterowania w Gdyni, Gdańsku, Malborku i Iławie. Oferty na ostatnie dwa projekty, warte po około 1 mld zł każdy, nie zostały jeszcze otwarte.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki