Prywatyzacja PKP Intercity przesunięta

Pierwsze w przyszłym roku do notowań trafi PKP Cargo. Debiut PKP InterCity przesunięty na rok 2012

Publikacja: 27.08.2010 02:06

PKP Intercity

PKP Intercity

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Jeszcze miesiąc temu podczas spotkania z niemieckim ministrem transportu Cezary Grabarczyk, szef resortu infrastruktury, zapowiedział, że PKP InterCity zostanie sprywatyzowane w przyszłym roku. Przynajmniej częściowo. Jednak rządowa strategia dla transportu kolejowego do 2015 roku, która właśnie trafiła do konsultacji społecznych, przewiduje datę sprzedaży pierwszej transzy akcji przewoźnika pasażerskiego w roku 2012. – Termin prywatyzacji PKP InterCity zapisany na 2012 r. związany jest zainteresowaniem usługami świadczonymi przez spółkę – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. – Dokument trafi do uzgodnień międzyresortowych, a to oznacza, że jego zapisy mogą się zmienić – dodaje jednak Karpiński.

– Konieczne jest uregulowanie rynku kolejowych przewozów pasażerskich, tak by wykluczyć występowanie na nim nieuczciwej konkurencji, zanim zaczniemy szukać inwestora dla PKP InterCity – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik grupy PKP. Nowe regulacje mają m.in. uniemożliwić wejście przewoźnikowi na trasę, którą obsługuje inny, jeżeli jest ona dotowana z pieniędzy publicznych. Regulacje mają wejść w życie za kilka miesięcy.

[wyimek]800 mln zł to wartość obligacji, które ma wyemitować PKP SA w latach 2010 – 2011[/wyimek]

Kolejnym powodem przesunięcia prywatyzacji państwowego przewoźnika są jego słabe wyniki. Strata za pierwsze półrocze wyniosła ok. 150 mln zł. – Chciałbym, by spółka została sprywatyzowana jak najszybciej. Jeszcze ten rok zakończymy pod kreską, ale już w przyszłym wypracujemy zysk – mówi „Rz” Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity. Jak dodaje, wyniki spółki zaczną się poprawiać już od II kwartału 2011 roku. – Wynik za ten rok będzie jeszcze obciążony kosztami restrukturyzacji, m.in. odprawami – dodaje Mędza.

Rządowa strategia przewiduje również, że PKP SA, właściciel PKP InterCity, wyjdzie kapitałowo ze spółki w roku 2013. – Zakładamy, że pozbędziemy się swoich udziałów w ciągu dwóch, trzech lat od zbycia pierwszej transzy – przyznaje Kurpiewski.

PKP Cargo, która miała trafić w prywatne ręce rok po sprzedaniu pierwszych udziałów w PKP InterCity, ma zostać sprywatyzowana już w roku 2011. Osiąga dużo lepsze wyniki. Już ten rok ma zakończyć z zyskiem co najmniej 40 mln zł.

W przyszłym roku właściciela mają zmienić m.in. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, PKP Energetyka czy Telekomunikacja Kolejowa.

Zgodnie z przesłanym do konsultacji dokumentem PKP SA ma spłacić do 2015 roku 6,07 mld zł swoich długów.Na koniec 2015 r. zadłużenie PKP SA ma wynosić 1,36 mld zł, które spółka powinna spłacić do 2022 roku.

Plan finansowy zakłada, że w ciągu sześciu lat PKP SA uda się pozyskać ok. 1,2 mld zł ze sprzedaży nieruchomości czy prawie 4,5 mld zł z prywatyzacji.

W latach 2010 – 2011 obsługa zadłużenia (rolowanie poprzez emisję obligacji) ma kosztować po 400 mln zł. W tym roku na spłatę długów zostanie wydane 1,07 mld zł. W roku przyszłym już 1,86 mld zł.

[ramka][srodtytul]Stan polskich torów[/srodtytul]

Zaledwie 37 proc. z 19,3 tys. km polskich torów jest w stanie dobrym. Stan kolejnych 36 proc. linii jest dostateczny. Reszta wymaga pilnego remontu polegającego na kompleksowej wymianie torów.

Pociągi mogą rozwijać prędkość powyżej 160 km na godzinę zaledwie na 965 km torów, z prędkością od 120 do 160 km mogą się poruszać po 2,9 tys. km linii.

Na torach o łącznej długości 1,74 tys. km obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km na godzinę. W 2008 r. zamkniętych zostało 977 km torów. Jeżeli nie wzrosną wydatki na ich utrzymanie, PKP PLK będzie musiała rocznie zamykać 400 – 500 km linii.

Z funduszy UE dostępnych do 2015 r. ma zostać zmodernizowanych 1250 km torów.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Jeszcze miesiąc temu podczas spotkania z niemieckim ministrem transportu Cezary Grabarczyk, szef resortu infrastruktury, zapowiedział, że PKP InterCity zostanie sprywatyzowane w przyszłym roku. Przynajmniej częściowo. Jednak rządowa strategia dla transportu kolejowego do 2015 roku, która właśnie trafiła do konsultacji społecznych, przewiduje datę sprzedaży pierwszej transzy akcji przewoźnika pasażerskiego w roku 2012. – Termin prywatyzacji PKP InterCity zapisany na 2012 r. związany jest zainteresowaniem usługami świadczonymi przez spółkę – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. – Dokument trafi do uzgodnień międzyresortowych, a to oznacza, że jego zapisy mogą się zmienić – dodaje jednak Karpiński.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
TikTokowa marka kosmetyków sprzedana za 1 mld dol. Modelka Hailey Bieber sprzedała Rhode
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Nowy cel NATO 5 proc. PKB, pomoc Niemiec dla Ukrainy i zaskakujący wynik Asseco
Biznes
Piotr Wojciechowski, prezes Grupy WB: Europa się zbroi. Polska może być hubem technologii wojskowych
Biznes
Rosjanie kupili tynk do silosów atomowych w UE. Niemiecka firma zaprzecza łamaniu sankcji
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Ciekawe wieści z CD Projektu. Jak sobie radzą Wiedźmin i Cyberpunk?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont