Reklama
Rozwiń

Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych

Przewoźnicy odnawiają floty, więc popyt na ciężarówki rośnie, rosną także ceny taboru, szczególnie używanego

Publikacja: 29.09.2010 22:26

Rośnie sprzedaż samochodów ciężarowych

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Chociaż przewoźnicy otrzymują wyższe stawki za przewozy zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym, popyt na nowy tabor nie poszybował ku niebu. Cały rynek wzrósł o ok.

10 procent. – Widać lekkie ożywienie spowodowane lepszymi stawkami, ale klienci nie powiększają flot, a jedynie wymieniają tabor – ocenia Paweł Paluch ze Scania Polska. Marcin Majak z Renault Trucks Polska jest bardziej optymistyczny. Uważa, że wzrost utrzyma się także w przyszłym roku i cały rynek ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6,5 tony wzrośnie do 12 tys. pojazdów, z 10 tys. w obecnym roku. Dodaje, że na popyt w kolejnych latach będzie miało wpływ wprowadzenie normy Euro 6. Producenci samochodów ciężarowych przewidują, że ciężarówki Euro 6 będą z powodu skomplikowanych technologii droższe od obecnych o ok.

10 tys. euro. – Także rozpoczęcie pobierania elektronicznego myta na polskich drogach może stymulować rynek – uważa Majak. Twierdzi, że jeżeli progresja opłat dla starszych modeli ciężarówek będzie duża, zmusi floty do inwestycji w nowy tabor.

Wiceprezes MAN-Star Trucks Michał Luberadzki uważa, że myto może w znaczącym stopniu kształtować przyszły rynek. – Już teraz widać, że niemieckie opłaty drogowe zmusiły przewoźników jeżdżących przez ten kraj do wycofania samochodów z Euro 3. Ceny tych pojazdów spadną, natomiast będą rosły ceny samochodów z drugiej ręki z Euro 5. Podaż tych modeli będzie mała, bo w ostatnich dwóch latach nowych sprzedaliśmy o połowę mniej niż zwykle, a pracująca na coraz szybszych obrotach gospodarka potrzebuje transportu

– zapewnia.

– Coraz trudniej znaleźć na Zachodzie używaną ciężarówkę, a ich ceny rosną – zauważa Paluch. Klienci muszą płacić więcej także za nowe ciężarówki. – Odrabiamy to, co straciliśmy przez dwa lata

– zauważa Majak.

O ile segment ciągników siodłowych powiększył się w tym roku blisko o połowę, to mizerna jest sprzedaż modeli budowlanych. – Mamy zapytania o tabor, ale w leasingu na dwa lata. Wszyscy podwykonawcy budowalni spodziewają się zakończenia kontraktów w 2012 roku, a tak krótki okres leasingu jest obarczony dużymi kosztami – uważa Luberadzki.

W Unii Europejskiej i krajach EFTA rynek pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t wzrósł w pierwszych ośmiu miesiącach o 4,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jest to jednak o 35 proc. mniej niż w 2008 roku. Rośnie popyt na ciężarówki o DMC powyżej 16 t – w lipcu ich sprzedaż powiększyła się o 18,2 proc. w stosunku do lipca 2009, w sierpniu o 34 proc. miesiąc do miesiąca.

—Robert Przybylski

Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł
Biznes
Trump wysyła listy i grozi BRICS, polskie firmy liderami AI, paraliż w Rosji
Biznes
Benefit Systems na rynku wellbeing: przepis na skalowalny sukces