Wybrzeże Kości Słoniowej to potentat na rynku słodko-gorzkiego biznesu. Kraj odpowiada za około 40 proc. światowej produkcji kakao. Specyficzne wymagania kakaowca sprawiają, że to tu rośnie on najwydajniej.
Największe plantacje znajdują się na północy kraju. Ponadto w górach przy granicy z Liberią i Gwineą znajdują się pokłady rud niklu, manganu i żelaza. To wszystko skłoniło rząd w Abidżanie do podjęcia decyzji o połączeniu linią kolejową regionu z wybrzeżem, a konkretnie z portem w San Pedro.
-Na zachodzie mamy pełno niklu, manganu i żelaza. Budowa linii kolejowej rozpocznie się w 2014 roku. Chcemy nią transportować około 22 mln ton minerałów i 45 tys. ton kakao rocznie - powiedział Augustin Comoe, minister do spraw kopalni i energii Wybrzeża Kości Słoniowej.
Comoe poinformował, że projekt miał być zrealizowany już osiem lat temu. Według ówczesnych wyliczeń jej budowa miała pochłonąć 1,8 miliarda dolarów, jednak dziś te estymacje muszą zostać zaktualizowane. Linia ma mieć 737 km długości.
- Wszelkie niepokoje ustały,a przed nami wybory. Zapewniamy, że dziś Wybrzeże Kości Słoniowej to bezpieczny kraj i nie ma przeszkód aby tu inwestować - odniósł się minister do walk rebeliantów sprzed kilku lat.