PZPM: rośnie sprzedaż aut użytkowych

Po długim okresie spadków sprzedaż ciężarówek podskoczyła we wrześniu o połowę rok do roku

Publikacja: 08.10.2010 02:46

Mercedes jest liderem na rynku dużych ciężarówek

Mercedes jest liderem na rynku dużych ciężarówek

Foto: mercedes benz

Przybywa klientów na auta użytkowe. Tempo wzrostu ich liczby jest niezłe – w ubiegłym miesiącu sprzedaż podskoczyła aż o połowę rok do roku. Jak podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, we wrześniu sprzedano w Polsce 1,4 tys. samochodów o masie powyżej 3,5 tony. To o 55 proc., czyli o pół tysiąca sztuk, więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. W takim samym tempie producenci oraz importerzy aut ciężarowych i dostawczych zwiększyli wrześniową sprzedaż w porównaniu z tegorocznym sierpniem.

To optymistyczne wiadomości , bo rynek aut użytkowych został bardzo mocno poturbowany przez kryzys. Mniejsza aktywność gospodarcza firm sprawiła, że popyt na tego typu auta dramatycznie się skurczył. Zwłaszcza na auta najcięższe, o masie powyżej 16 ton. W sierpniu przed rokiem sprzedaż największych ciężarówek spadła wobec roku 2008 o 60 proc. W pierwszych ośmiu miesiącach 2009 roku spadek sięgnął nawet 70 proc. rok do roku.

Teraz coraz lepsze wyniki przynosi także sprzedaż liczona w dłuższym okresie. Pomiędzy styczniem a wrześniem sprzedano 9 tys. aut ciężarowych, co stanowi wzrost o 24 proc. wobec analogicznego okresu przed rokiem. Wyższa od ubiegłorocznej jest także średnia sprzedaż miesięczna – wzrosła o 18 proc. Po raz pierwszy w tym roku odnotowano także wzrost sprzedaży liczony za ostatnie 12 miesięcy. Nabywców znalazło w tym czasie przeszło 11,8 tys. pojazdów, prawie 7 proc. więcej niż przed rokiem.

W jakich segmentach sprzedaż we wrześniu najmocniej wzrosła? Okazuje się, że w tym najcięższym: sprzedaż aut o masie powyżej 16 ton wyniosła 890 sztuk, co w ujęciu rok do roku oznacza wzrost prawie o 60 proc.

Analitycy PZPM przyznają jednak, że mimo postępującego wzrostu – już w lipcu sprzedaż ciężarówek wzrosła o jedną trzecią – rynek nie osiągnął jeszcze poziomu z 2006 roku, a więc sprzed poprzedzającego kryzys dużego boomu. I przyjdzie na to jeszcze poczekać, bo sytuacja gospodarcza firm wciąż daleka jest od stabilności. Z problemami borykają się zwłaszcza firmy transportowe, które – choć odczuwają wzrost zamówień – to nie inwestują w nowe auta ze względu na słabą rentowność przewozów.

Na polskim rynku aut ciężarowych liderem jest Mercedes. We wrześniu importer sprzedał 316 samochodów, od początku roku 1905, co daje marce przeszło 21-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znajduje się MAN – 1400 aut, na trzecim DAF – 1309.

W segmencie samochodów dostawczych prowadzi Fiat ze sprzedażą 6276 aut i ponad 22-procentowym udziałem rynkowym. Od początku roku marka odnotowała jednak 13-procentowy spadek sprzedaży. Kolejne miejsca zajmują: Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford i Citroen.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Belgia przekazuje Ukrainie 1,7 mld euro zysków z pieniędzy Kremla
Biznes
To, co ukradł klan Karimowa, w końcu wraca do Uzbekistanu
Biznes
Zwolnienia grupowe, powrót rosyjskiego gazu i cięcia inwestycji w OZE
Biznes
Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska: W branży widać bardzo dużą aktywność inwestorów z Czech
Biznes
Długa lista tematów do rozmów na EKS